SM-kilpailut 2008 henkilökohtainen ja joukkuekilpailu

HUOM! Verrokkikysymykset tasapistetilannetta varten. Kysymykset eivät vaikuta pistemääriin, mutta tasapisteiden sattuessa niillä ratkaistaan kilpailijoiden järjestys kunkin tasapistetilanteen osalta. Kysymykset ovat numeroarvioita ja ratkaisevaa on se, kuinka lähelle oikeaa vastausta arvio asettuu.

a) Kuinka monta hevosta Suomessa oli vuonna 1950? 410 000

b) Kuinka monta henkilöautoa Suomessa oli vuoden 1956 lopussa?  102 000

c) Kuinka monta televisiolupaa Suomessa oli vuoden 1966 lopussa?  820 000

1. SUOMI

1. ’Visailu’- sana on suomen kielen melko myöhäisiä uudissanoja. Se on muodostettu sanoista ’visainen kilpailu’. Kuka oli sanaseppo sanan ’visailu’ taustalla?

Tauno RAUTIAINEN

2. Kun Suomessa siirryttiin peruskouluun aiemmasta kansa-, kansalais- ja oppikoulujärjestelmästä 1970-luvulla, yksi dramaattisesti muuttunut oppiaine oli matematiikka. Sen perusopetuksessa otettiin käyttöön pohjoismaisesta suosituksesta ns. joukko-oppi. Mikä oli joukko-opin perusyksikkö, jota perinteisessä matematiikassa vastasi luku?

Alkio

3. Mihin tärkeähköön koneeseen/laitteeseen liittyvät mm. seuraavat osat: rajaiskierukka, kivikouru, kohlimet, lietso ja kaatokela?

Leikkuupuimuri

4. Mikä saari? Sijaitsee Nauvon kunnassa, siellä oli leprasairaala 1619-1785 ja valtion mielisairaala 1755-1962. Nykyään saarella sijaitsee Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen tiloja.

Seili

5. Hän on syntynyt vuonna 1929 ja elättänyt itsensä piirtäjänä v:sta 1948 alkaen. Hän sai Suomen Sarjakuvaseuran Puupää-hatun ensimmäisenä v. 1972. Hänen pitkäikäisin sarjakuvansa on Unto Uneksija, joka aloitti MTK:n Pellervo-lehdessä vuonna 1966. Hän on myös toistaiseksi ainoa sarjakuvantekijä, joka on saanut valtion taiteilijaeläkkeen. Kuka?

Veikko ”Joonas” SAVOLAINEN

6. Mikä kuukausi? Siinä kuussa vuonna 1917 Suomen eduskunta päätti ottaa itselleen maan korkeimman vallan. Suomalaisista avioliitoista solmitaan silloin 21 prosenttia.

Heinäkuu

7. Seela Sella (s. 1936) on on tunnettu näyttelijä monestakin teatterista ja myös juutalaisista lauluistaan. Mikä on Seela Sellan alkuperäinen sukunimi (so. tyttönimi)?

Virtanen

8. Suomen kansallislippu on siniristilippu. Valtiolippu on siniristilippu, jossa ristin keskustassa on Suomen vaakuna. Valtiolipusta on myös olemassa päädystään kolmikielekkeinen versio, jota voi käyttää ainoastaan tasavallan presidentti, merialukset ja yksi ministeriö (lipuissa voi olla lisäksi yläkulmassa ylimääräinen tunnuskuvio). Mikä ministeriö?

Puolustusministeriö

9. Mikä oli Carl Gustaf Mannerheimin korkein Venäjän armeijassa saavuttama sotilasarvo? Hän sai Venäjän sotaministeriön myöntämän virallisen eron helmikuussa 1918.

Kenraaliluutnantti

10. Se perustettiin vuonna 1907 Lahdessa, sen voimakasta kasvun aikaa olivat vuosikymmenet 1960-luvulta 1980-luvulle, jolloin se oli oman alansa markkinajohtaja Suomessa ja myös vienti veti. 1990-luvun lama merkitsi koko kyseiselle tuotannonalalle taantumaa ja yrityksen henkilöstö väheni 30 000:sta noin 6000 työntekijään. Yritys on muiden tavoin siirtänyt tuotantoaan halvempien työkustannusten maihin. Sadan vuoden ikä tuli täyteen viime vuonna. Mikä yritys?

Luhta (nykyisin L-Group, alun perin Luhtanen Oy)

11. Se perustettiin vuonna 1971 jatkamaan Taljan toimintaa – Talja puolestaan oli ollut Tapaturmantorjunta ry:n alajaosto. Mikä järjestö?

Liikenneturva

12. Hän oli oikealta sukunimeltään Salonen ja eli v. 1901-1933. Hänen esikoisrunokokoelmansa oli nimeltään Tuuli ja Tähkä (1922). Hän suomensi myös mm. Tegnérin Frithiofin tarun ja Edith Södergranin runoja. Kuka suomalainen kirjailija?

Uuno KAILAS

13. Hän oli suomalainen valtiomies, joka eli 1810-1863. Senaattorina ja senaatin valtiovarain toimituskunnan päällikkönä juuri hänen aloitteestaan Suomen rahayksiköiksi omaksuttiin markka ja penni. Kuka hän oli?

Fabian LANGENSKIÖLD

14. Suomen kivikauden ehkä tunnetuin esine on kuvassa oleva hirvenpää. Se on esiintynyt mm. postimerkissä. Mistä kunnasta esine on löydetty?

Huittinen (Huittisten Palojoki)

15. Kenen tunnetun ja palkitun suomalaisen kuvanveistäjän teos on kuvassa (nimeltään Monoliitti v:lta 1971)? Hän on syntynyt vuonna 1931. Hänen kohdallaan voi sanoa, että ainakin jossain määrin nomen est omen.

Harry KIVIJÄRVI

2. KULTTUURI

1. Hän kirjoitti sekä gaeliksi, aikansa normienglanniksi että englantia skottilaisella murteella. Hänen tunnetuin tekstinsä lienee lauluna tunnettu Auld Lang Syne. Hän on Skotlannin kansallisrunoilija. Kuka?

Robert BURNS (1759-1796)

2. ’Rakkaus on sininen’ (L’amour est bleu) on yksi 60-luvun tunnetuimpia ja levytetyimpiä kappaleita. Sanat kirjoitti Pierre Cour ja ensiesityksen teki Vicky Léandros 1967 euroviisuissa, joissa kappale tuli neljänneksi. Paul Mauriat’n orkesteri teki kappaleesta ykköshitin USA:ssa seuraavana vuonna. Saman säveltäjän kappale Tom Pillibi oli vuoden 1960 euroviisuissa Ranskan voittosävelmä, jonka Laila Kinnunen lauloi suomeksi nimellä ’Yö jo on cherie’. Kuka säveltäjä?

André POPP

3. Tämä syntyjään prahalainen kirjailija eli vuosina 1875-1926 ja kuoli Sveitsissä. Hän kirjoitti Pariisissa kuvanveistäjä August Rodinin elämäkerran ja seurusteli naimisissa olevan, Sigmund Freudin entisen sihteerin Lou-Andreas Salomen kanssa. Hänen teksteissään näkyy vaikutteita symbolismista, mystisyydestä, kierkegaardlaisuudesta ja (ortodoksisesta) kristinuskosta. Hänen kuuluisimpia teoksiaan olivat Duineser Elegien (1922) ja Sonette an Orpheus (1923). Kuka kirjailija?

Rainer (René) Maria RILKE

4. Mikä teatteri? Amerikkalaissyntyinen näyttelijä ja tuottaja Sam Wanamaker ryhtyi 1970-luvulla rakennuttamaan sitä mahdollisimman lähelle samaa paikkaa, missä samanniminen teatteri tuhoutui tulipalossa vuonna 1613.

(Shakespeare’s) Globe

5. Yhdysvaltalainen Susan Coolidge (1835-1905) kirjoitti yhden rakastetuimmista nuorten ns. tyttökirjasarjoista. Kaikki sarjaan kuuluvat viisi teosta ovat ilmestyneet suomeksi, aikoinaan Martta Wendelinin kansikuvin varustettuina. Sarja kertoo pikkukaupungin lääkäri-isän yksinhuoltajana luotsaamasta Carrin sisarusparvesta. Mikä on sarjan päähenkilön etunimi ja samalla sarjan nimi?

Katy

6. Hän oli japanilainen kirjailija ja lakimies (1925-1970). Hän ihaili perinteistä samurai-kulttuuria ja vastineeksi modernin elämän kuohunnalle perusti vuonna 1968 pienen samurai-henkeä noudattavan yksityisarmeijan. Pari vuotta sen jälkeen hän päätti itse elämänsä rituaaliseen itsemurhaan, seppukuun. Hänen tunnetuimpia teoksiaan on Kunnia on katkera juoma. Kuka kirjailija (kuva)?

Yukio MISHIMA

7. Kuka näyttelijä? Hänellä on neljä pääosa-Oscaria, joista kaksi tuli peräkkäisinä vuosina. Lisäksi eräälle toiselle näyttelijälle on myönnetty sivuosa-Oscar hänen esittämisestään.

Katherine HEPBURN

8. Mikä roolihahmo on kyseessä? Eräs sitä elokuvassa esittäneistä tienasi 185 miljoonaa dollaria vuonna 2005, ei kuitenkaan tästä roolista. Yksi arvostetuimmista roolia esittäneistä oli Innokenti Smoktunovski, mutta historian ensimmäinen saattoi olla Richard Burbage.

Hamlet

9. Tämä musiikkityyli on kotoisin Trinidadilta ja Tobagolta ja se pohjaa calypsoon. Sen pioneerina pidetään Lord Shortya (oik. Garfield Blackman), jonka muuan levytys vuodelta 1963 lasketaan tyylin ensimmäiseksi ilmentymäksi. Alunperin tyyli sisälsi calypson tapaan paljon sosiaalista kritiikkiä, mutta 1980-luvulta alkaen siitä on tullut yhä enemmän vain “eroottista” tanssimusiikkia. Mikä karibialainen musiikkityyli? (ÄÄNINÄYTE!)

Soca (< Soul Calypso)

10. Kuka yhdysvaltalainen muusikko? Hän sai vuonna 1966 toverinsa kanssa 50 dollarin sakon roskaamisesta, minkä takia hänet todettiin kutsunnoissa epäkelvoksi Vietnamin sotaan. Hänen vuonna 1967 ilmestyneen ensialbuminsa yli 18 minuuttia pitkä kappale ”Alice’s Restaurant Massacree” oli satiirinen kommentti Vietnamin sotaa vastaan. Hän esiintyi myös Arthur Pennin ao. laulun pohjalta ohjaamassa elokuvassa 1969 ja muutama päivä elokuvan ensi-illan jälkeen myös Woodstockin rock-festivaaleilla. (Myös etunimi!)

ARLO GUTHRIE

11. Tämä artisti oli oikeilta etunimiltään Eric Hilliard ja hän eli 1940-1985. Hän oli myös yksi monista artisteista, jotka menehtyivät lento-onnettomuudessa, joskaan hän ei ollut silloin enää uransa huipulla. 1950- ja 60-luvuilla hänellä oli 30 hittiä top-40 –listoilla USA:ssa. Hän esiintyi myös TV-sarjoissa ja muutamassa elokuvassa. Kerrotaan, että juuri hänestä alettiin ensimmäisenä käyttää termiä teini-idoli. Kuka?

Ricky/Rick NELSON

12. Tämä muusikko syntyi Alabamassa vuonna 1917 ja kuoli Kaliforniassa 1965. Ääninäytteessä hänen instrumentaaliversionsa Pajatson aariasta. Sadoista pianolevytyksistään huolimatta hän teki suurimmat menestyksensä laulajana, yksi niistä oli kappale Nature Boy. (ÄÄNINÄYTE!)

Nat King COLE

13. Hän oli brittiläinen kirjailija, joka eli vuosina 1875-1932. Hän on yksi maailmassa eniten englanniksi koskaan julkaisseista kirjailijoista (n. 170 teosta). Suomeksikin häneltä on julkaistu likipitäen 40 teosta, mm. Luutnantti Romuluu, Bosambo, Kertomuksia joelta, Mies, joka ei nukkunut. Useat hänen kirjoistaan sijoittuvat Afrikkaan. Kuka?

Edgar WALLACE

14. Hän oli ensimmäinen puhtaasti suomenkielistä kansaa edustanut koulutettu kuvanveistäjä (1849-85). Hän asui Roomassa 1870-luvun alkupuolelta alkaen ja kuoli siellä (hänen taiteessaan voikin nähdä antiikin veistotaiteen ilmaisua). Hän voitti ensimmäisen palkinnon Helsingin Senaatintorin Aleksanteri II:n muistopatsaskilpailussa, mutta kuoli ennen työn aloittamista (patsaan toteutti Walter Runeberg, pitkälti pohjautuen nyt kysytyn veistäjän piirustuksiin). Kuka kuvanveistäjä? (Kuvassa hänen teoksensa Andromeda kallioon kytkettynä, 1879).

Johannes TAKANEN

15. Viime vuonna juhlittiin tämän maalauksen 100-vuotispäivää (kuva). Teosta kutsutaan usein nimellä Avignonin naiset, mutta missä olympiakaupungissa sijaitsee Avinyó-katu, jonne Picasson väitetään oikeasti maalauksensa sijoittaneen?

3. MAAILMA

1. Franz Mesmer (1734-1815) oli itävaltalainen lääkäri, joka kehitti mesmerisminä tunnetun parannusmenetelmän. Siitä juontuvat myös englanninkielen adjektiivit mesmeric ja mesmerized. Häntä pidetään nykyisin toisella termillä tunnetun menetelmän edelläkävijänä, minkä?

Hypnoosi, hypnotismi

2. László Józsefs Biró (1889-1985) oli unkarilainen lehtimies, joka kemistiveljensä kanssa kehitti merkittävän keksinnön, joka esiteltiin Budapestin kansainvälisessä näyttelyssä vuonna 1931 ja patentoitiin Pariisissa 1938. Toisen maailmansodan aikana veljekset muuttivat Argentiinaan, missä nykyäänkin ns. ”keksijän päivä” on László Józsefsin syntymäpäivä, 29.9. Mikä keksintö?

Kuulakärkikynä

3. Tilastoissa, erityisesti maiden välisissä vertailuissa, käytetään usein termiä PPP. Sen kehitti Gustav Cassel vuonna 1920. Mistä sanoista lyhenne tulee tai mitä se tarkoittaa suomeksi? (Jompikumpi hyväksytään.)

Purchasing power parityeli ostovoimapariteetti.

4. Mikä maa? Sen pinta-ala on 1 030 700 neliökilometriä ja asukkaita n. 3,3 miljoonaa (yksi maailman harvaanasutuimmista maista siis). Virallinen valuutta on ouguija. Maa oli yksi viimeisistä maista, missä orjuus oli sallittua – orjuus kiellettiin virallisesti vasta vuonna 1980. Lipussa on vihreä pohjaväri ja keltainen tähti ja kuunsirppi (kuva).

Mauritania

5. Kuka on Yhdysvaltain vanhimmaksi elänyt presidentti (siis elämässään, ei virassaan)? Hän eli 93 vuoden ja 167 päivän ikäiseksi. Kakkosena oleva eli hänkin 93 vuoden ja 121 päivän ikään. Molemmat ovat olleet presidentteinä toisen maailmansodan jälkeen.

Gerald FORD

(14.7.1913 – 26.12.2006)

6. Moni tunnettu ja yleisesti käytetty sanonta tai ilmaisu on peräisin Raamatusta. Mikä seuraavista EI ole Raamatun sanontoja?

a) Heittää helmiä sioille

b) Potkia tutkainta vastaan

c) Savijaloilla seisova jättiläinen

d) Paljon melua tyhjästä

d) Paljon melua tyhjästä(Shakespeare).

a) Matt. 7:6, b) Ap.t. 26:14, c) Dan. 2:31-33.

7. Se on Iso-Britannian suurin yksityinen työnantaja yli 270 000 työntekijällään ja muissakin maissa sillä on yli 130 000 työntekijää. Kaikesta Iso-Britannian vähittäismyynnin kulutustavarasta sen osuus on noin 15 prosenttia, eli noin joka seitsemäs Britannian kansalaisten kuluttama punta kilahtaa yhtiön kassaan, elintarvikemyynnistä sen osuus on peräti 40 prosenttia. Mikä yhtiö?

Tesco

8. Tämä yhteiskuntatieteilijä eli vuosina 1858-1917. Hän tutki ja kirjoitti monista yhteiskunnallisista ilmiöistä, mm. Australian aboriginaaleista, mutta hänen keskeinen mielenkiintonsa kohdistui yhteiskunnallisiin normeihin ja niiden heikkouteen tai puuttumiseen. Jälkimmäiseen liittyy hänen esiin tuomansa anomian käsite. Kuka oli kyseessä?

Émile Durkheim

9. Kuka oli Jeesuksen jälkeen ensimmäinen kristitty marttyyri? Hänet kivitettiin kuoliaaksi noin vuosina 34-35, vain pari vuotta Kristuksen kuoleman jälkeen, ja kerrotaan itse Paavalin olleen innostamassa väkijoukkoja kivittämiseen. Kuvassa marttyyri on Carlo Crivellin kuvaamana v:lta 1476. Huomaa kivet hartioilla ja päällä.

Pyhä Tapani

St. Stephen

San Stefano

10. Mikä suomenkielinen termi vastaa kreikan kielen termiä hypokondria?

Luulosairaus

11. Jos henkilön nimen perässä esiintyy lyhenne S.T., mitä se tarkoittaa?

Salvo titulo,

ilman titteliä

12. Jos ravintolan ruokalistalla on kateenkorvaa, millaisesta eläimestä se saadaan?

Vasikasta

(nauta tai lehmä ei riitä)

13. Se on edelleen korkein asuttu talo Aasian ulkopuolella. Sen nimi tuo monelle mieleen postimyyntiluettelon. Mikä rakennus? (Kuva)

Sears Tower

14. Sen työssä käyvä väestö on maailman kymmenenneksi suurin, vaikka se ei väkiluvultaan kuulukaan kymmenen suurimman maan joukkoon. Sen suurimman kaupungin virallinen nimi muuttui 1970-luvulla. Muun muassa Country Joe McDonald on laulanut siitä. Mikä maa?

Vietnam

15. Minkä uskonnon jumalhahmoja ovat mm. Legba ja Baron Samdi? Tässä uskonnossa jumaluuksiin viitataan myös niille tunnusomaisin värein ja tunnuskuvioin.

Voodoo (vodun)

4. HISTORIA JA POLITIIKKA

1. Kuka oli tämä eurooppalainen suurmies? Hän syntyi 1807 ja kuoli 1882. Hän oli lapsuudessaan kansallisuudeltaan ranskalainen, suurimman osan elämästään sardinialainen, mutta kuollessaan erään uuden, itsenäisen eurooppalaisen valtion rivikansalainen.  (Kuva)

Giuseppe GARIBALDI

2. Tämä”seikkailija” syntyi Helsingissä v. 1840 ja kuoli 1907 joko Napolissa tai Roomassa. Haminan kadettikoulusta valmistuttuaan hän siirtyi Pietariin, mistä hän kertoman mukaan karkasi erään toiseen upseerin vaimon kanssa. Hän palveli sotilaana monen valtion riveissä: Venäjällä, Espanjassa, Meksikossa, Kreikassa ja Vatikaanissakin paavin henkivartiokaartissa. Hän lienee ollut esikuva Simo Penttilän T.J.A. Heikkilä –tarinoille. Millä ”taiteilijanimellä” hänet tunnetaan? (Kuva)

Becker-Bei

(oik. Evert Gustav Waldemar Becker)

3. Sen osapuolina olivat yhtäältä Saksa, Itävalta-Unkari, Bulgaria ja Turkki ja toisaalta Venäjä. Se solmittiin 3.3. 1918 ja käytännössä pysäytti Neuvosto-Venäjän osallistumisen I maailmansotaan, joskin venäläiset sanoivat sopimuksen irti myöhemmin marraskuussa samana vuonna. Mikä rauhansopimus?

Brest-Litovsk

4. Aëtius voitti Attilan johtamat hunnit vuonna 451 Katalaunisilla kentillä (lat. Campi catalaunici). Missä nykyisessä valtiossa Katalauniset kentät sijaitsevat?

Ranska

5. Kuka poliitikko (kuva)? Hän on syntynyt vuonna 1924. Vuonna 1958 hän perusti itsenäisyysliikkeen, josta 1960 muodostui Yhdistynyt kansallinen itsenäisyyspuolue UNIP. Maansa itsenäistyttyä hän oli sen ensimmäinen presidentti vuodesta 1964 vuoteen 1991. Vetäydyttyään virasta hän vaikutti kuitenkin politiikassa. Hänen poliittiset vastustajansa saivat hänet välillä julistetuksi vailla kansalaisuutta olevaksi, kunnes hänen kotimaansa korkein oikeus palautti kansalaisuuden takaisin vuonna 2000. Hän on kutsunut näkemyksiään ”afrikkalaiseksi humanismiksi”.

Kenneth KAUNDA

6. Hän eli vv. 1901-1985. Hänen sukujuurensa ulottuvat Värmlannin suomalaismetsien savolaisperäiseen Suhoinen-sukuun. Hän toimi Ruotsin valtiopäivillä v:sta 1933 alkaen ja ensimmäisen ministerintehtävänsä hän sai vuonna 1944. Ruotsin pääministerinä hän toimi v:sta 1946 aina vuoteen 1969 saakka. Hän on yksi Ruotsin hyvinvointivaltiomallin pääarkkitehdeistä. Kuka poliitikko?

Tage ERLANDER

7. Shakespeare täytti 24 vuotta. Kuningatar Elisabethin valtaantulosta tuli kuluneeksi 30 vuotta. Espanjan Armada tuhoutui. Mistä vuodesta on kysymys?

1588

8. Tämän taistelun suuresta sankarista tuli Ateenan kansalainen 28 vuotta aikaisemmin. Tämän kirjoitetun historian ensimmäisen meritaistelun hävisi Xerxes. Mikä taistelu?

Salamiin taistelu(480 eaa.)

9. Mikä tapahtuma? Kaksi päivää ennen sen alkua keisarinna määräsi kaikki ulkomaalaiset tapettaviksi. Kaksi kuukautta myöhemmin, elokuussa 1900, keisarinna joutui pakenemaan pääkaupungista maatyöläiseksi naamioituneena.

Boksarikapina

10. Venezuelan diktaattorina hän julisti kuolemantuomion kaikille eurooppalaisille, jotka eivät aktiivisesti auta ”vapauttajia”. 36-vuotiaana hänet nimitettiin Gran Colombian presidentiksi. Hänen mukaansa on nimetty rahayksikkökin. Kuka poliitikko?

Simón BOLIVAR

11. Hän eli vuosina 1886-1968. Hän oli kansanedustajana 1922, 1924-27, 1929-1940. Hän oli Suomen suurlähettiläänä Berliinissä 1940-44. Hän kantoi uransa aikana kolmea eri ministerinsalkkua. Hänet tuomittiin sotasyyllisenä vuonna 1946 viideksi vuodeksi mutta vapautettiin 1948. Kuka suomalainen poliitikko?

Toivo KIVIMÄKI

12. Kuka taloudellinen ja poliittinen vaikuttaja? Hän on syntynyt 1943 ja hän oli yksi Maailmanpankin pääekonomisteista ns. neo-liberalismin aikakaudella 1980- ja -90-luvuilla. Sittemmin hän on tullut tunnetuksi useissa kirjoissaan esittämistään globalisaatiokriittisistä mielipiteistä. Hän sai Nobelin taloustieteen palkinnon vuonna 2001. (Kuva)

Joseph E. STIGLITZ

13. Vuoden 1947 Nobelin rauhanpalkinto myönnettiin kahdelle järjestölle: American Friends Service Committee (Washington) ja Friends Service Council (Lontoo) niiden työstä Euroopan jälleenrakentamisessa. Molemmat järjestöt kuuluvat samaan kristilliseen uskontokuntaan, jolle palkinnon käytännössä katsotaan osoitetun. Se on ainoa kerta, kun rauhanpalkinto on myönnetty uskonnolliselle ryhmittymälle. Uskontokunnan juuret ulottuvat 1600-luvulle. Mikä uskontokunta?  (Kuva)

Kveekarit (quakers)

14. Montako erillistä eduskunnan puhemieskautta Suomessa on ollut, alkaen ensimmäisestä eduskunnasta 1907 ja nykyinen istuva mukaan laskien. Kauden pituudella ei ole merkitystä. Huomaa, että erillisiksi kausiksi lasketaan samankin henkilön puheenjohtajuudet, jos välissä on ollut joku muu – tällaisia useamman kauden puheenjohtajiahan on monta (kuten Paavo Virkkunen ja K.A. Fagerholm 5 kertaa, tai Kyösti Kallio 6 kertaa). (± 10 % toleranssia hyväksytään.)

57 kautta (51-63 oikeuttavat pisteeseen)

15. Täydennä: hän eli vuosina 1585-1642 ja hänen nimensä oli Armand Jean du Plessis de …

RICHELIEU

5. LUONTO JA TIETEET

1. Se kuuluu hernekasveihin ja on ulkomaantuliainen Suomeen – suvun lajeista useimmat ovat kotoisin Pohjois-Amerikasta. Se on ruohovartinen, sillä on monisormiset lehdet ja suurehkot kukkatertut. Kansanomaisesti sitä on kutsuttu sudenpavuksi. Sitä viljellään myös koristekasviksi, vaikkakin se voimakkaana kasvina leviää myös omin päin.

Lupiini

2. Metalleilla on erilaisia symboleita, kuten platinan kuunsirppi. Roomalaisessa symboliikassa mies edusti Mars-planeettaa ja kuviona oli ympyrä, josta nuoli ylös oikealle (♂); nainen Venus-planeettaa, jossa ympyrästä risti alaspäin (♀). Tuttuja symboleja edelleen. Mitkä ovat näitä miestä ja naista vastaavien symbolien metallit?‌ (1+1 PISTETTÄ)

(Mies ♂ = kupari Nainen ♀ = nikkeli) oikein on kai?      Mies = rauta    Nainen = kupari

3. Millä alueensa mukaisella nimellä tunnetaan Ranskan ainoa, yleensä valkoinen villihevosrotu? Se tunnustettiin omaksi rodukseen v. 1967, mutta siihen on vuosisatojen kuluessa liittynyt mm. karkuun päässeitä arabialaishevosia. Valkoisen värin sanotaan suojaavan niitä kosteikkoalueensa hyönteisiä vastaan. (KUVA)

Camarguen hevonen

4. Sekstiljoona on varsin suuri luku. Montako nollaa siinä on ykkösen perässä?

36 nollaa

5. Merivedessä kaksi yleisintä alkuainetta (massalla mitattuna) ovat luonnollisesti happi ja vety, joista vesi koostuu. Mikä on massalla mitattuna meriveden kolmanneksi yleisin alkuaine?

Kloori

6. Mikä tauti? Se on tavallisimmin hyttysen levittämä virusperäinen tauti, jota esiintyy yhä suhteessa paljon Latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa, vaikka siihen on olemassa tehokas rokote. Haitilla v. 1802 orjakapinaa kukistamassa olleista ranskalaisista yli 20 000 vahvuisista joukoista siihen menehtyi puolet. Vuonna 2001 WHO arvioi, että vuosittain siihen sairastuu 200 000 ja kuolee 30 000 ihmistä.

Keltakuume

7. Mikä olio? Se on selkärankainen, suomuton kala. Suvun lajeilla on eri määrä ”kylkiluita”, mutta lajit erotetaan yleensä niille tyypillisistä päälaen ”kruunuista”.  Ne voivat myös suojautuakseen hieman muuttaa väriään. Niiden uintisuunta on yleensä pystysuora toisin kuin useimpien muiden kalojen. Ne ovat vaikeasti hoidettavia, mutta niiden viehkeän ulkonäkönsä takia niitä suositaan merivesiakvaarioissa.

Merihevonen(Hippocampus ssp.)

8. Tämä tutkija oli nuorena monipuolinen kilpaurheilija. Hän osoitti 1920-luvulla, että maailmankaikkeutta on Linnunradan ulkopuolellakin. Hänen mukaansa on myös nimetty avaruusteleskooppi. Kuka?

Edwin HUBBLE

9. Se on polymeeri, joka koostuu pääosin N-asetyyliglukosamiinitähteistä ja muistuttaa rakenteeltaan selluloosaa. Sitä käytetään kestävyytensä takia nykyisin mm. lääketieteessä. Luontaisesti sitä esiintyy mm. hyönteisissä, niveljalkaisissa, nilviäisissä, äyriäisissä, madoissa, sienissä, jäkälissä ja eräissä bakteereissa. Mikä aine?

Kitiini

10. Sen tieteellinen nimi on Pharomacrus mocinno ja se kuuluu sukuun Trogoniformes. Se elää ns. pilvimetsissä Keski-Amerikassa ja Etelä-Amerikan pohjoisosissa ja on uhanalainen. Se oli maya-kulttuurissa pyhä lintu ja sen mukaan on nimetty myös erään Keski-Amerikan maan rahayksikkö. Mikä lintu? (Suomenkielinen tai kv. muoto.) (KUVA)

Kvesaali, quetzal

11. Hän oli italialainen luonnontutkija ja lääkäri (1737-98). Hän todensi kokeissaan syntyvän sähkövirtaa, kun sammakon hermostoon yhdistettiin johtimet kahdesta eri metallista. Hän nimesi ilmiön ensin ’eläinsähköksi’, sittemmin kemialliseksi sähköksi. Hänen sukunimestään on johdettu monia myöhemmän sähkökemian termejä. Kuka tutkija? (KUVA)

Luigi GALVANI

12. Mikä oppisuunta? Se halusi karkottaa tunteet ja elämykset psykologiasta. Sen kehittäjänä pidetään John B. Watsonia.

Behaviorismi

13. Tämä joki on Yhdysvaltain Etelä-Carolinan ja Georgian osavaltioiden rajajoki. Sillä on pituutta 720 km, se saa alkunsa Appalakkien vuorilta ja virtaa itään päin Atlanttiin. Georgiassa on myös samanniminen kaupunki. Mikä joki?

Savannah

14. Lääketieteessä käytetään monenlaisia kojeita. Mihin käytetään bronkoskooppia?

Keuhkojen tähystämiseen

15. Mikä hiukkanen? Elektronin, myonin ja kolmen neutriinon lisäksi se on yksi kuudesta leptonista ja siten myös yksi kahdestatoista perushiukkasesta.

Tau

6. URHEILU

1. Mitkä kisat? Näyttelijä Hugh Laurien isä voitti kultamitalin soudussa ja Suomi sai kaksi mitalia keihäänheitossa, mutta Saksa ei saanut ainoatakaan mitalia koko kisoissa. (Paikka ja vuosi.)

Lontoon olympiakisat 1948

2. Mikä maa? Se on asukasluvultaan suurin valtio, joka ei ole saavuttanut yhtään olympiakultaa.

Bangladesh

3. Kilpatanssin kymmenikkö koostuu viidestä ns. vakiotanssista ja viidestä latinalaistanssista. Mainitse viidestä vakiotanssista neljä. (Vain neljää saa ehdottaa!)

(hidas) valssi

Wienin valssi

tango

foxtrot

quickstep

4. Sinä vuonna Nick Faldo voitti British Openin, Ari-Pekka Nikkola maailmancupin ja Buster Douglas tyrmäsi Mike Tysonin. Mikä vuosi?

1990

5. Kuka unohdettu ennätysmies? Hän heitti keihästä 99,25 m ennen kuin sääntöjä muutettiin turvallisuussyistä. Hän saattaisi tulla mieleen vaikka Hipponaksista tai Odysseuksesta.

Pentti SAARIKOSKI

6. Tässä lajissa kilpailualueen virallinen pituus on 14 metriä. Keskiviivan molemmin puolin ovat kilpailijoiden ns. aloitusalueet, 2 m kumpikin. Näiden takana on siten molemmilla puolilla vielä 5 m kilpailualuetta, josta 2 viimeistä metriä ennen takarajoja yleensä merkitään eri tavalla. Kilpailijoita on kaksi. Se on uinnin, voimistelun ja yleisurheilun ohella ainoa laji, joka on ollut mukana kaikissa kesäolympialaisissa. Mikä laji?

Miekkailu

7. Kuka suomalainen, joka ei kuitenkaan ole Ville Pörhölä, on saanut olympiakisojen yhdessä heittolajissa kultaa ja toisessa hopeaa?

Elmer NIKLANDER

8. Moni suomalainen on noussut siinä maailman huipulle aivan viime vuosina. Asiantuntijoiden mukaan Stu Ungar on siinä kaikkien aikojen parhaita. Doyle Brunson tunnetaan sekä lajin tähtenä että sen opettajana. Mikä peli?

Pokeri

9. Häntä ei ylennetty marsalkaksi eikä hän jäänyt kiinni dopingista, mutta hän ui 100 metriä alle 50 sekunnin haamurajan Montrealin olympiakisoissa. (Myös etunimi vaaditaan.)

Jim Montgomery

10. Tämän nyt ehkä unohtuneen pallopelin kehittivät Lauri ”Tahko” Pihkala ja James Hogg 1960-luvulla. Siinä on rugbysta tuttu soikea pallo, joka pitää kuljettaa vastapuolen maaliruudukolle (keskimmäisestä ruudusta saa 3, sivuruuduista 2 pistettä). Joukkueen koko on yleensä 6 henkeä ja pelialueen koko norm. 35 x 70 m. Palloa kuljetetaan käsin ja syötön saa tehdä vain taaksepäin ja jos vastustaja onnistuu antamaan pallon kantajalle kämmenellä ”polton” selkään, pallo pitää heittää 2 sekunnin tai 3 askeleen kuluessa. Pelissä on neljä 15 minuutin erää (naisilla ja nuorilla 10 min.). Lajin SVUL:in alainen liitto perustettiin 1966. Mikä peli?

Salamapallo

11. Mikä kilpailu? Se päättyy Mortlakeen, sen paras voittotulos on 16.19, mutta tänä vuonna siitä jäätiin minuuttikaupalla.

Oxford-Cambridge –soutukilpailu

12. Kuka monipuolinen urheilija? Hän ei ole toiminut kulttuuri-instituutin johtajana eikä professorina, kuten lähes saman niminen veljensä, mutta on kuitenkin saanut suomenmestaruusmitaleita niin painonnostossa, kuulantyönnössä kuin pikajuoksussakin. (Etunimi ja sukunimi vaaditaan.)

Jarmo Kunnas

13. Mikä laji? Tänä vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta siitä, kun Polyteknikkojen Urheiluseura vei lajin ensimmäisen Suomen mestaruuden.

Jääpallo

14. Se on järjestetty vain kerran. Sen mitta oli 31 107 kilometriä. Sen lähtöpiste oli jo silloin kaksinkertainen olympiakaupunki ja sen päätepisteestä tuli olympiakaupunki myöhemmin. Mikä kilpailu?

Lontoo-Sydney –ralli

15. Mikä luku? John Kelley osallistui Bostonin maratoniin näin monta kertaa. Al Oerter voitti tällä tuloksella kultamitalin.

61 (61,00)

TIETOKILPAILUN SM-KISAT

ESKO KIVIKOSKEN MUISTOKILPAILU

a) Mikä oli Suomen väkiluku vuonna 1860? 1 745 000

b) Montako vuokratilaa itsenäistyi 1918 säädetyn torpparivapautuslain ansiosta? 47 000

c) Kuinka paljon Suomessa oli traktoreita vuonna 1939? n. 5000

1. SUOMI

1. Hartola kuului aikoinaan Sysmään. Vuonna 1784 kuningas Kustaa III nimitti sen alueen kuvernöörin A. Tandefeltin suosituksesta omaksi kunnakseen. Mutta mikä onkaan Hartolan kunnan ruotsinkielinen nimi?

Gustav Adolfs

2. Eino Kaipainen ja Ansa Ikonen olivat tähdittäneet v. 1940 menestyksen saanutta elokuvaa Runon kuningas ja muuttolintu. Vuonna 1943 samat näyttelijät olivat toisessa T.J. Särkän ohjauksessa, jonka ensi-ilta siirtyi talvelle 1944 mutta josta myös tuli suurmenestys. Myös Tauno Palolla ja Kyllikki Väreellä oli elokuvassa roolit. Mystisyyttä tihkuva käsikirjoitus pohjautui Jarl Hemmerin tekstiin Anna Ringars vuodelta 1925. Kun v. 1944 ensi kerran jaettiin filmijournalistien Jussi-palkintoja, Ansa Ikonen sai naispääosa-Jussin ja Kyllikki Väre sivuosa-Jussin. Vuonna 1945 kotimaisen elokuvan 50-vuotisjuhlissa Kotimaisen elokuvan palkitsemislautakunta nimesi elokuvan vuosien 1943-45 parhaaksi kotimaiseksi elokuvaksi. Mikä elokuva?

Vaivaisukon morsian

3. Missä kuussa Suomessa (yleensä) vietetään ’kynttilänpäivää’? Päivän nimitys juontuu katolisesta traditiosta vihkiä tuolloin jumalanpalveluskynttilät. Muista kirkkopyhistä johtuen päivä voi joskus siirtyä edelliselle kuukaudelle (kuten kävi tänä vuonna).

Helmikuu

4. Verdandi on lähinnä maamme ruotsinkielisiä palveleva suomalainen vakuutusyhtiö. Minkä asian jumaluuteen Verdandi liittyy skandinaavisessa mytologiassa?

Kohtalo

5. Mikä suomalainen kulttuurisuku? Suvun juuret johtavat 1400-luvulle Saksan Etu-Pommeriin. Sen Abraham-niminen jäsen (1766-1827) lähti 15-vuotiaana Pietariin, missä hänestä tuli Katariina Suuren hovileipuri ja menestyvä oluenpanija. Abrahamin pojista yksi jäi Pietariin, yksi kuoli Napoleonin sodissa, yksi toimi biologina Saksassa, kaksi muutti Madeiralle madeirantekijöiksi ja yksi, Leopold Wilhelm, Suomeen. Leopoldin lapset Julius, Leopold August, Ottilie ja Emilie ovat suvun suomalaisen haaran taustalla. Sukuun on kuulunut mm. tiedemiehiä ja eri alojen taiteilijoita.

Krohn

6. Millainen perinneruoka on savo-karjalainen mojakka? Se mainitaan esimerkiksi eräässä Hiski Salomaan laulussa.

Lihakeitto

7. Mikä sukunimi on Suomen kuudenneksi yleisin ja yllättäen erityisen yleinen savolaisten keskuudessa?

Hämäläinen

8. Mikä kaupunki? Sinne perustettiin oppikoulu jo vuonna 1853. Se sijaitsee hieman yli 200 kilometrin päässä Lahdesta, Jyväskylästä ja Kouvolasta.

Savonlinna

9. Mikä tunnus? Olof Eriksson saa kunnian sen täsmällisestä muodosta, mutta olennaisilta osiltaan se esiintyi jo Uppsalan tuomiokirkossa 1580-luvulla.

Suomen vaakuna

10. Tämän 1920-luvulla valmistuneen Pyhän Yrjön kirkon on suunnitellut sama arkkitehti, jonka käsialaa ovat myös Tampereen tuomiokirkko ja Turun Mikaelin kirkko. Mutta missä kaupungissa kirkko sijaitsee?

Maarianhamina

2. KULTTUURI

1. Hän kuului intialaiseen brahmaanisukuun ja hän perusti useita oppilaitoksia, joiden opetuksessa pyrittiin yhdistämään idän ja lännen humanistisia arvoja. Maanmiehiltään hän sai kunnianimen Vakpati, ’Sanan herra’. Nobelin kirjallisuuspalkinnon hän sai vuonna 1913. Häneltä on suomennettu useita teoksia: Koti ja maailma, Puutarhuri, Uhrilauluja, Gora, Ahnaat paadet, Elämäni muistoja ym. Kuka kirjailija?

Rabindranath TAGORE (1861-1941)

2. Hän oli italialainen rosvopäällikkö, joka oli syntynyt v. 1760 ja kuoli v. 1806, jolloin hänet hirtettiin Napolissa. Oikealta nimeltään hän oli Michele Pezza. Hänet tunnetaan kuitenkin “taiteilijanimellään” – ranskalainen säveltäjä François Auber (1782-1871) sävelsi tästä kertovan samannimisen oopperan. Millä nimellä Pezza tunnettiin?

Fra Diavolo

3. Kuka näyttelijä? Tämä ohjaajanakin toiminut Archie Goodwinin esittäjä sai vuoden 1980 miessivuosa-Oscarin vain 20 vuoden ikäisenä.

Timothy Hutton

4. Tämä näyttelijätär (kuva) syntyi vuonna 1932 ja hänen oikeat etunimensä olivat Mary Frances. Hän voitti koulun kauneuskilpailun 16-vuotiaana ja sai sopimuksen Warner Brothers –yhtiön kanssa. Samalla on otti käyttöön uuden etunimen, jolla tuli elokuvaurallaan tunnetuksi. Hän esiintyi mm. elokuvissa Two Weeks With Love (1950) ja The Unsinkable Molly Brown (1964), joka toi hänelle naispääosan Oscar-ehdokkuuden. Hänen kaikkein tunnetuin osansa ei kuitenkaan ole em. elokuvissa. Lisäksi hänellä oli hittilevyjä Billboard-listoilla, hän esiintyi omassa TV-showssaan ja vielä 2000-luvullakin Will & Grace TV-sarjassa. Kuka?

Debbie Reynolds

5. Antiikin (ja renessanssin) arkkitehtuurissa tavallisen pylvään paikalla esiintyi usein myös naispuolinen kannattajahahmo, jonka miespuolinen vastine tunnetaan termillä ‘atlantti’ tai ‘telamon’. Millä nimellä naishahmoinen kannattajahahmo tunnetaan?  (Kuva)

Kariatidi (karyatidi),

myös kanefori

6. Tämä sveitsiläinen kuvanveistäjä eli vuosina 1925-1991. ‘Kuvanveistäjä’ on hieman huono termi hänen kohdallaan, sillä hänen tunnetuimmat teoksensa ovat eri materiaaleja yhdisteleviä ja joskus sähkömoottorin voimalla liikkuvia abstrakteja ‘mobileja’. Kuka taiteilija? (Kuvassa hänen teoksensa Narva vuodelta 1961.)

Jean Tinguely(1925-1991)

7. Kuka arkkitehti? Paitsi tuottelias arkkitehti, hän oli myös sisustussuunnittelija, teollinen muotoilija ja ahkera alansa opettaja, joka sai paljon seuraajia. Hänet on valittu maansa kaikkien aikojen parhaaksi arkkitehdiksi. Hänet tunnetaan varsinkin luontoon sijoittumaan pyrkivästä ”orgaanisesta” arkkitehtuuristaan, josta kuvassa esimerkki.

Frank Lloyd WRIGHT

8. Hän on yhdysvaltalainen sarjakuvataiteilija, pilapiirtäjä, animaationtekijä ja romaani-, näytelmä- ja lastenkirjailija, joka on syntynyt 1929. Hän on saanut Oscarin animaatiostaan (1961), Obie-palkinnon näytelmästään (1968),  Pulitzer-palkinnon Village Voice-lehden piirroksistaan (1986) ja Venetsian filmijuhlien palkinnon parhaasta käsikirjoituksesta (1989). Village Voice-lehden sarjaa julkaisi aikoinaan myös Helsingin Sanomat sunnuntai-numerossaan. Kuka hän on? Ohessa näyte hänen tyylistään Vietnamin sodan ajoilta – viesti tuntuu omituisen tuoreelta, vai…

Jules FEIFFER

9. Tällä taidemaalarilla on Ruotsissa hieman samanlainen asema kuin Albert Edelfeltillä ja miksei myös Akseli Gallén-Kallelalla on Suomessa. Hän eli vuosina 1860-1920 ja olikin mainittujen suomalaistaiteilijoiden ystävä. Kuvassa hänen guassityönsä En premiere v:lta 1988. Kuka?

Anders ZORN

10. Parhaillaan vietetään tämän säveltäjän 100-vuotisjuhlavuotta. Ääninäytteessä kuultavan Aikojen lopun kvarteton hän sävelsi sotavankileirillä vuonna 1940. Myöhempinä vuosinaan hän oli mm. Pierre Boulez’n opettaja. Kuka säveltäjä? (ÄÄNINÄYTE!)

Olivier MESSIAEN

3. MAAILMA

1. Maailman tunnetuimpia suuria timantteja on Koh-I-Noor, joka löydettiin jo v. 1304 ja josta osa on tallessa Britannian hallitsijan kruunussa. Tunnettu on myös maailman kaikkien aikojen toiseksi suurin löydetty timantti, The Excelsior, joka painoi ennen leikkaamistaan 995,2 karaattia. Maailman kaikkien aikojen suurin timantti painoi kuitenkin ennätykselliset 3106 karaattia ja siitä hiottiin mm. Afrikan tähtenä tunnettu timantti. Millä nimellä tämä suurin timantti tunnetaan?

Cullinan(I)

2. Kuohuvan vuoden 1968 Nobelin rauhanpalkinnon voittaja oli René Cassin (1887-1976). Hän oli erään ajassaan uudenlaisen organisaation perustaja. Minkä?

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin

3. Skottiviskien luokiteltuja tuotantoalueita on neljä: Ylämaa (Highland), Alamaa (Lowland), saaret (Isles) ja mikä muu? Kysytyn alueen nimi pohjautuu jokeen, jonka suulla Edinburghin kaupunki sijaitsee.

Speyside

4. Sen alkuperäiset sanat kirjoitti runoilija Banjo Paterson vuonna 1895. Sitä pidetään maansa epävirallisena kansallislauluna (se tulikin toiseksi, kun kansanäänestyksellä vuonna 1977 päätettiin maan virallisesta kansallishymnistä). Vaikka sillä ei ole virallista asemaa, silloin tällöin sitä käytetään virallisen hymnin sijasta tai ohessa (tahallaan tai epähuomiossa). Laulun sanat on lisäksi painettu mikroskooppisella tekstillä maan passin viimeiselle sivulle. Mikä laulu?

Waltzing Matilda

5. Mikä kieli? Useassa maanosassa on valtioita, joiden asukkaista enemmistö puhuu sitä. Se ei kuulu maailman neljän puhutuimman kielen joukkoon, mutta sitä puhutaan kuitenkin enemmän kuin venäjää tai japania.

Portugali

6. Mikä maa? Sen kuuden suurimman päivälehden yhteenlaskettu levikki on n. 43 miljoonaa. Anton Geesink aiheutti siellä maansurun vuonna 1964.  Se on maailman ainoa valtio, jossa on enemmän kahviloita ja baareja kuin Italiassa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa yhteensä. Sillä on maailman neljänneksi suurin öljynjalostuskapasiteetti, ja se kuluttaa öljyä kolmanneksi eniten.

Japani

7. Afrikan ulkopuolella tässä maassa on väkilukuun nähden eniten malariatapauksia. Yleinen kuolleisuus on kuitenkin maailman pienimpiä. Tätä valtiota voisi kuvitella viisaan miehen omistamaksi.

Salomoninsaaret

8. Tätä vesireittiä on rakennettu ainakin vuodesta 605 lähtien. Se on 22 kertaa Panaman kanavan, 11 kertaa Suezin kanavan ja 5 kertaa Götan kanavan mittainen. Mikä reitti?

Kiinan Suuri kanava

9. Mikä maakunta? Tältä Etiopian alueelta ovat kotoisin monet nykyiset suurjuoksijat. Alueen nimi on myös kuulantyönnön olympiavoittajan etunimi.

Arsi

10. Tämä alus oli pitkään maailman suurin valtamerialus. Se rakennettiin vv. 1854-1858. Siinä oli sekä purjeet että höyryvoimalla toimivat siipirattaat ja potkurit. Siinä oli 4000 matkustajapaikkaa, sen pituus (211 m) ylitettiin neljällä metrillä vasta v. 1899 ja sen tonnistokantavuus vasta 1901. Epäonnekseen se oli liian iso v. 1869 valmistuneelle Suezin kanavalle, jolloin se menetti kilpailuedun Aasian matkustajaliikenteessä. Loppuaikoinaan se palveli lähinnä kelluvana hotellina ja kasinona. Sen hajottaminen Liverpoolin telakoilla 1889-90 kesti 1,5 vuotta. Liverpoolin jalkapalloseura etsi tuolloin lipputankoa Anfieldin kentälleen ja osti aluksen keskimaston – siellä se seisoo tänäänkin. Mikä alus? (Kuva)

Great Eastern

4. HISTORIA JA POLITIIKKA

1. Neuvostoliitossa ensimmäinen virallisesti presidentin titteliä kantanut henkilö oli Mihail Gorbatšov vuosina 1989-1991. Sitä ennen (1985-89) hänkin oli valtion johtajana viralliselta titteliltään (puolueen) korkeimman neuvoston puhemiehistön puheenjohtaja. Kuka hoiti kyseistä virkaa vuosina 1953-1955?

Georgi MALENKOV

2. Mikä meritaistelu käytiin Yhdysvaltain ja Japanin välillä 4.-7. kesäkuuta 1942? Yhdysvalloilla oli käytössään kolme lentotukialusta, Japanilla neljä. Kun lentokentiltä lähteneet lentokoneet lasketaan mukaan, Yhdysvalloilla oli puolestaan lentoylivoima. Yhdysvaltalaisten komentajana toimi Chester Nimitz, japanilaisten Isoroku Yamamoto. Taistelu päättyi Yhdysvaltain voittoon.

Midway, Midwayn saaret

3. Hän oli kreivi ja ensimmäinen ranskalainen, joka virallisesti hallituksensa pyynnöstä purjehti maailman ympäri 1766-69. Sitä ennen hän johti yksityistä siirtokuntaansa Falkland-saarilla, mutta josta hänen käskettiin luopua tuolloisen liittolaismaan Espanjan pyynnöstä. Matkalla mukana ollut botanisti Philibert Commerson nimitti hänen mukaansa erään tropiikin kasvisuvun. Kuka tutkimusmatkailija?  (Kuva)

Louis Antoine de BOUGAINVILLE(1729-1811)

4. Hän oli arvernien päällikkö, joka yhdisti gallialaiset vapaussotaan roomalaisia vastaan v. 52 eKr. Hän eli noin vuosina 72-46 eKr. Hän antautui roomalaisille Alesiassa (nyk. Bourgogne). Ceasarin gallialaissotien triumfiin Roomaan hänet tuotiin elävänä ja kuristettiin siellä kansan nähden. Asterix-sarjakuvassakin hänet mainitaan silloin tällöin. Siis kuka?

Vercingetorix

5. Minkä maan hallitsija? Hän oli Sachsen-Koburg-Gothan sukua, eli vuosina 1861-1948 ja maansa ruhtinaaksi hänet valittiin 1887. Vuonna 1908 hän julisti maansa kuningaskunnaksi ja otti hallitsijanimekseen Ferdinand. Hän luopui valtaistuimesta vuonna 1918.

Bulgaria

(Romanian Ferdinand I hallitsi 1914-27 ja oli Hohenzollern-sukua.)

6. Tämän kaupungin nykyinen nimi on Kujundzik ja se sijaitsee Irakissa Tigris-joen rannalla vastapäätä Mosulia. Se on yksi maailman vanhimmista kaupungeista, kukoistukseensa se nousi n. 1000 eKr. ja sen muinaiset rauniot löydettiin 1820. Mikä kaupunki?

Ninive

7. Hän syntyi Woodstockissa. 24-vuotiaana hän taisteli dervissejä vastaan. Hänellä oli rakennustyöläisten ammattiliiton jäsenkortti. Vuoden 1926 yleislakon aikaan hän toimitti lehteä. Myöhemmin hän sai Nobel-palkinnon. Kuka valtiomies?

Winston CHURCHILL

8. Presidentti Garfieldin salamurha vuonna 1881 innoitti hänet kehittämään metallinpaljastimen. Sitä ennen hän oli toiminut pitkään kuulovammaisten puheopettajana. Vuonna 1877 hän perusti yhtiön, jonka nimessä oli myös hänen tunnetuin keksintönsä. Kuka keksijä?

Alexander Graham BELL

9. Tämän luostarin perusti Wilhelm (Guillaume) Hurskas vuonna 910. Sillä oli sydänkeskiajalla suuri vaikutusvalta katoliseen maailmaan ja monista sen apoteista tuli aikanaan paaveja. Luostaria laajennettiin useaan otteeseen ja laajimmillaan sen on arveltu olleen pinta-alaltaan suurempi kuin Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon. Kuvassa rekonstruktio päärakennuksesta, joka aikanaan oli katolisen maailman suurin kirkkorakennus, mutta josta nykypolville on säilynyt ainoastaan yksi torneista (toinen kuva). Mikä luostari?

Cluny

10. Gallipolin niemimaalla taisteltiin yksi ensimmäisen maailmansodan verisimmistä ja pitkällisimmistä taisteluista 1915-16. Minkä nykyisen valtion alueella Gallipolin niemimaa sijaitsee?

Turkki

5. LUONTO JA TIETEET

1. Tämä B-ryhmään kuuluva vitamiini on elintärkeä useimmille eläville olennoille, koska sillä on keskeinen rooli solujen aineenvaihdunnassa. Se löydettiin ensi kerran vuonna 1933. Vihreät kasvit, sienet, home- ja hiivasienet ja bakteerit kykenevät tuottamaan sitä tarpeisiinsa itse, mutta muiden, kuten nisäkkäiden, on saatava sitä ravinnostaan. Sen parhaita lähteitä ovat mm. maito, maksa, soijapavut. Sitä voidaan käyttää myös elintarvikevärinä, jolloin sen E-koodi on E 101. Mistä vitamiinista on kyse? (Pelkkä B ja alanumero ei riitä.)

Riboflaviini(myös laktoflaviini käy)

2. Fuksiini on aniliininpunainen väriaine. Nimi tulee kasvilajista Fuchsia, joka on Suomessakin vanhastaan tunnettu koristekasvi. Millä kotoperäisellä nimellä ’fuksia’ suomeksi tunnetaan?

Verenpisara

3. Maan ns. sulan ytimen sisällä on kiinteä sisempi ydin, joka alkaa noin 5200 syvyyskilometrin kohdalla paikoittain hieman vaihdellen ja jatkuu maan keskipisteeseen eli 6400 kilometrin syvyyteen. Se koostuu pääosin kahdesta aineesta. Tämä ydin muodostaa 32 % maan massasta ja 15 % tilavuudesta. Mitkä kaksi ainetta?  (1+1 PISTETTÄ)

Rauta

Nikkeli

4. Mihin eläinlajien sukuun kuuluu genetti eli kintsi? Sitä esiintyy Iberian niemimaalla ja Afrikassa. Luoteis-Afrikassa sitä on pidetty myös kotieläimenä.

Sivettikissat

5. Mikä tieteenala on kyseessä? Sen nykyinen nimi esiintyi ensimmäisen kerran T. Grangerin kirjassa vuonna 1626, mutta sen modernin muodon isänä pidetään 1800-luvun alussa toiminutta Luke Howardia, jolle jopa Goethe omisti neljä runoa.

Meteorologia

6. Tämä biologi piti ensimmäistä maailmansotaa ”hyvin miellyttävänä kokemuksena”. Hän oli yksi tärkeimmistä Darwinin ja Mendelin yhteen sovittajista ja julkaisi monet artikkelinsa kommunistilehti Daily Workerissa. Kuka tutkija?

J.B.S. HALDANE

7. Se on pehmeä mineraali, koostumukseltaan pääosin vesipitoista magnesiumsilikaattia. Mineraalina se on väritöntä, vaaleaa tai hieman vihertävää ja lohkeaa suomumaisittain. Se jättää käteen hieman rasvaisen tunnun, ja sen tiivis muoto tunnetaankin rasvakivenä (steatiitti). Se esiintyy joskus myös vuolukiveen sitoutuneena. Sitä käytetään monin tavoin, mm. paperi- ja kosmetiikkateollisuudessa. Mikä mineraali ja aine?

Talkki (talcum)

8. Mikä tutkijaryhmä? Sen tuloksia tuottanut satelliitti laukaistiin radalleen marraskuussa 1989. Huhtikuussa 1992 Independent julkaisi sen tärkeimmät tulokset etusivun pääuutisena.

COBE (Cosmic Background Explorer)

9. Se kuuluu terpeenialkoholeihin ja sen kemiallinen kaava on C16H19OH. Se on väritöntä ja esiintyy kiteisenä (sulamispiste 35,5 ºC). Sitä käytetään paljon lääke- ja kosmetiikkateollisuudessa ja myös makuaineena erityisesti makeisteollisuudessa. Mikä aine on kyseessä?

Mentoli, mentoliöljy

10. Mikä lintu? Sitä on olemassa 5 alalajia, jotka ovat kenties maailman parhaimmin ilmassa elämiseen sopeutuneita lintuja: ruumiinpainon (1-2 kg) suhde siipialaan (siivenkärkien väli yli 2 m) on lintumaailman pienimpiä ja ne kykenevät vähäisellä energiankulutuksella lentämään (tai liitelemään) jopa viikkoja laskeutumatta. Muuan alalaji ei edes osaa kävellä tai uida. Ne pesivät eristyneillä valtamerisaarilla. (KUVA)

Fregattilintu

6. URHEILU

1. Milloin pidettiin ensimmäiset Punaisen urheiluinternationaalin järjestämät, Spartakiadit-nimellä tunnetut urheilukisat?

1928(Moskovassa)

2. Tätä peliä pelataan kahdella korttipakalla, yleensä neljän hengen kesken siten, että vastakkain istuvat muodostavat joukkueen. Tarkoituksena on kerätä pisteitä ns. ”pöytäyksillä”, joissa pitää olla vähintään kolme samaa numeroa. Pelin alkuperän uskotaan olevan 1900-luvun alun Montevideon satamissa laivojen rahtausta tai purkamista odotelleiden merimiesten keskuudessa. Mikä korttipeli?

Canasta

3. Kuka kaksinkertainen suomalainen olympiahopeamitalisti? Hänet on haudattu muutaman sadan metrin päähän kultamitalisti-isästään ja kultamitaliveljestään. Nykysäännöillä hän olisi ollut kultamitalisti itsekin. Suuria kantapäävaivoja hänellä ei ollut.

Aki(lles) Järvinen

4. Syödyn energian palamisnopeus elimistössä riippuu mm. henkilön painosta, kunnosta, yksilöllisestä aineenvaihdunnasta ja siitä mitä tekee energian kuluttamiseksi. Keskimääräisiä energiankulutuksen aikoja voidaan kuitenkin laskea. Jos ihminen painaa 70 kg ja hän syö pussillisen (200 g) normaalirasvaisia perunalastuja (rasvaa n. 35 %), niin kuinka monta minuuttia tarvitaan perunalastupussillisen energian kuluttamiseen, jos henkilö aikoo tehdä sen pelkästään katsomalla televisiota? (Vastaus MINUUTEISSA, ± 10 %:n toleranssi.)

429 minuuttia

386 – 472minuuttia oikeuttavat pisteeseen

5. Tämän lajin historian kuudesta ensimmäisestä olympiapronssista Brasilia vei kolme, Uruguay kaksi ja Meksiko yhden. Suomikin on sijoittunut siinä olympiakisoissa 11:ksi. Mistä pelistä on kyse?

Koripallo

6. Mikä sukunimi? Sen nimiset henkilöt ovat voittaneet olympiakultaa sekä kolmiloikassa että moukarinheitossa. Myös eräästä kiekonheiton olympiavoittajasta tuli myöhemmin samanniminen.

Connolly

7. Mikä hieman erikoisempi laji? Australialainen Peter Desailly vei sen ensimmäisen maailmanmestaruuden vuonna 2002 tuloksella 277. Hän ei kuitenkaan nukahtanut.

Lampaiden laskeminen

8. Mikä luku? Se on Ray C. Ewryn ja Mark Spitzin kultamitalimäärien summa. Se on myös Markku Alenin rallivoittojen määrä. Se on Ingemar Stenmarkin maailmancupmestaruuksien määrä.

19

9. Mikä nimi? Kaksikin täsmälleen tämän nimistä suomalaista on saanut olympiapronssia, ensimmäinen vuonna 1936 ja toinen vuonna 1984. (Etunimi ja sukunimi!)

Pekka Niemi

10. Mikä maa? Niistä valtioista, joilla ei ole kesäolympiakisoista yhtään kultaa, tällä on kuitenkin eniten muita mitaleita.

(oli Mongolia), nykyään Filippiinit