MM-kilpailut 2010

WQC 2010

Historia

1. Minkä Chilen kaupungin lähistöllä tapahtui 27. helmikuuta 2010 tuhoisa (8,8 richterin asteikolla) maanjäristys? Suurkaupunkialue on asukasluvultaan Chilen kolmanneksi suurin.

CONCEPCION

2. “Onko mitään lakia, joka estäisi julistamasta Floridan Pelican Islandia Kan­salliseksi Lintujen Turvapaikaksi? Ellei, niin teen sen.” Kuka USA:n ensimmäi­seksi luonnonsuojelija-presidentiksi kutsuttu mies sanoi näin? Hän perusti 5 uutta kansallispuistoa ja 18 kansallista muistomerkkiä.

Theodore ROOSEVELT

3. Mikä läntisessä Ranskassa 10.10.732 jaa. käyty taistelu tunnetaan islamilaisessa maailmassa Marttyyrien kentän taisteluna?

TOURS tai POITIERS

4. Millä nimellä tunnetaan Kiinan kansallispuolue, jonka perusti Sun Yat-Sen 1911? Myöhemmin puoluetta johti Chiang Kai-Shek (Tsiang Kai-sek), joka kärsittyään tappion kommunisteille joutui vetäytymään 1949 Taiwanille, missä puolue on edelleen johtavassa asemassa.

KWOMINTANG (hyväksytääm KMT) / GUOMINDANG

KUOMINGTANG

5. Viime tammikuussa 100-vuotiaana kuollut hollantilaisnainen Miep Gies vaikutti merkittävällä tavalla erään käsikirjoituksen säilymiseen yli 65 vuotta sitten, minkä?

ANNE FRANKIN PÄIVÄ­KIRJA

6. Hän oli Rooman keisari Neron toinen vaimo. Hänen 1. miehensä oli preto­riaanikaartin prefekti Rufrius Crispus. Hä­nen seuraava lyhytaikainen miehensä oli tuleva keisari Otho, mutta keisari Nero halusi hänet rakastajattarekseen ja lähetti Othon Espanjaan. Vuonna 62 hän meni Neron kanssa naimi­siin, mikä ei ollut kovinkaan viisasta, sillä raivonpuus­kassaan Nero potkaisi raskaana ollutta vaimoaan vatsaan aiheuttaen tä­män kuoleman. Kuka oli tämä häikäilemätön ja kunnianhi­moinen nainen, josta Claudio Monteverdi kirjoitti oopperan?

POPPAEA / POPPEA

7. Italialainen tutkimusmatkailija tutki Ranskan kuninkaan toimeksiannosta Pohjois-Amerikan rannikkoa Pohjois-Caro­linan ja Newfoundlandin välillä. Hän kävi 1. eurooppa­laisena Hudson-joen suulla nyk. New Yorkin alueella 1524. Hänen mukaansa on nimetty siltoja New Yorkissa, Jamestownissa ja Mary­landissa. Kuka oli tämä löytöretkeilijä?

Giovanni da VERRAZZANO

8. Lokakuussa 1685 Ranskan kuningas Ludvig XIV julkaisi Fontainebleaun ediktin eli asetuksen, jolla protestanttisuus julistettiin laittomaksi. Tällä julis­tuksella aurinkokuningas kumosi isoisänsä 1598 antaman asetuksen uskonva­paudesta. Millä nimellä tuo vuoden 1598 asetus tunnetaan?

NANTESIN EDIKTI

9. Vuosina 1855-68 hallinnut Tewodros II (eli Teodorus) yhdisti maansa nykyiseen laajuuteensa. Minkä valtion monarkki hän oli arvonimellä Negus?

ETIOPIA / ABESSINIA

10. Hän syntyi 1911 ja kuoli 1990, oli siirtomaaviranomais­ten vankina 1930-36 ja uudelleen 1939-44. Kuka oli tämä Indokiinan kommunistisen puolueen pe­rustajajäsen ja vuonna 1973 ainoa koskaan Nobelin rauhanpalkinnosta kiel­täy­tynyt henkilö?

LE DUC THO myös (synt.) PHAN Din Khai

11. Huhtikuun 5. päivänä 1722 hollantilainen merikapteeni Jacob Roggeveen löysi saaren, joka oli nimeltään Te Pito o Te Henua (= maailman napa). Roggeveen antoi saarelle uuden nimen, jota siitä edelleen käytetään. Minkä?

PÄÄSIÄISSAARI

12. Kuka ihmisoikeusaktivisti oli Andrei Saharovin puoliso, joka matkusti 1975 Osloon vastaanottamaan Nobelin rauhanpalkintoa vangitun miehensä puolesta?

Jelena BONNER

13. Eversti Nikolai Prejevalsky, kapteeni T. G. Montgomerie, Susie Rijnhart, Annie Taylor, William Rockhill, Jules Dutreuil de Rhins ja Gabriel Bonvalot epäonnistuivat kaikki yrittäessään päästä ensimmäisinä eurooppalaisina tähän kuuluisaan kaupunkiin. Lopulta heinäkuussa 1904 se onnistui brittiläiselle up­seerille. Mikä kaupunki?

LHASA (Tibet)

14. Missä eteläisen Ranskan kaupungissa sijaitsi Rooman sijaan paavin istuin ja residenssi vuosina 1309-1377?

AVIGNON

15. Mikä eliittisotilasjoukko viestitti perinteisesti tyytymättömyyttään kokoon­tumalla tietyn puun juurelle lähelle Topkapin palatsia paukuttamaan kattiloitaan ja patojaan?

JANITSAARIT

16. Argentiinalainen kenraali kuului maansa johtajiin sen julistauduttua itsenäi­seksi 1816. Hän suunnitteli myös ensimmäisen Argentiinan lipun. Hänen ni­mensä annettiin Argentiinan laivaston risteilijälle, josta tuli Falklandin sodassa 1982 toistaiseksi ainoa ydinsukellusveneen upottama laiva. Mikä oli kenraalin kuten laivankin nimi?

Manuel BELGRANO

17. Mikä kansa tai kulttuuri vaikutti nykyisessä Etelä-Irakissa n. vuodesta 3500 eKr.? Heille on annettu kunnia nuolenpääkirjoituksen keksimisestä. Sivistyksen kehdoksi kutsuttu alue oli jakaantunut useisiin kaupunkivaltioihin kuten Lagash, Nippur, Uruk ja Ur.

SUMERIT / SUMERI

18. Kuka on ainoana naisena voinut käyttää itsestään titteliä “USA:n presidentin entinen (eronnut) vaimo”?

Jane WYMAN (Ronald Reaganin 1. vaimo)

19. Roomalaisten jumalatar, Disneyn piirroshahmo sekä risteilijä, jolta ammut­tiin lokakuun vallankumouksen alkamismerkkilaukaus Pietarissa. Sama nimi, mikä?

AURORA

20. Arabit kutsuvat Pohjois-Afganistanissa sijaitsevaa Baghlánia (engl. Balkh) “Kaupunkien äidiksi”. Sen ensimmäinen kukoistuskausi ajoittuu vuosiin 2500-1900 eKr., mutta yhtäjaksoisesti se on ollut asuttu vuodesta 1500 eKr. Millä ni­mellä kaupunki kuten ympäröivä maakunta tunnettiin Dareios III:n ja Aleksan­teri Suuren aikana?

BAKTRIA

21. Ensimmäinen nimeltä tunnettu löytöretkeilijä purjehti 5. vuosisadalla ennen ajanlaskun alkua Afrikan länsirannikkoa etelään Senegaliin, mahdollisesti jopa Kameruniin asti. Kuka oli tämä karthagolainen merenkävijä?

HANNO (Merenkulkija)

22. Mikä oli frankkien valtakunnan ylimmän virkamiehen (suomeksi ”huoneen korkea-arvoisin”) arvonimi 600-700 -luvuilla? Viimeinen heistä (Pipin Pieni) syrjäyttikin kuninkaan ja perusti oman karolingien kuningashuoneen. Pipinin poika Kaarle Suuri kruunattiin sittemmin keisariksi.

MAJOR DOMUS

23. Kirgisiassa ja Uzbekistanissa kansallissankarina pidetty keskiaasialainen muslimivalloittaja oli isänsä puolelta Timur Lenkin ja äitinsä puolelta Tšingis-kaanin jälkeläinen. Hän valloitti Pohjois-Intian ja perusti Suurmogulien dynas­tian ja valtakunnan. Hänen oikea nimensä oli Zahir ud-Din Muhammad, mutta millä nimellä hänet yleisesti tunnetaan?

BABUR / BABAR / BABER

24. Ketä alun perin amerikkalaista Israelin historioitsijaa sanotaan “viimeiseksi natsien metsästäjäksi”? Hän on Jerusalemin Simon Wiesenthal -keskuksen johtaja.

Efraim ZUROFF

25. Kuka eteläafrikkalainen pappi ja kansalaisoikeusaktivisti nousi apartheid-politiikkaa vastustaessaan maailman laajuiseen kuuluisuuteen 1980-luvulla? Hänen valittiin hiljattain yhdeksi viidestä eteläafrikkalaisesta, joiden perimä dekoodattiin eli tulkittiin.

Desmond TUTU

26. Minkä poliittisen aseman viimeinen haltija Sabine Bergmann-Pohlista tuli 1990?

DDR:n valtionpäämies

27. Mikä liberaalinen amerikkalainen uutissivusto ja blogiyhteisö perustettiin 9.5.2005 vastineeksi the Drudge Reportin kaltaisille konservatiivisille uutis­sivus­toille? Sillä on yli 3000 kirjoittajaa julkkiksista poliitikkoihin ja akateemi­siin politiikan tutkijoihin. Sillä on kuukausittain miljoonia käyttäjiä. Englanti­lainen sanomalehti The Observer arvioi sen maailman vaikutusvaltaisimmaksi blogiyhteisöksi.

The HUFFINGTON POST

28. Minkä kuningaskunnan hallitsijapari on kuvassa? Kuningas hallitsi vuosina 1855-1863. Hänen kuolemansa jälkeen kuningatar Emma epäonnistui yrityksessään päästä hallitsevaksi monarkiksi.    (Kuva)

HAVAIJI (Kuningas Kamehameha IV)

29. Millä nimellä tunnetaan astiat (ruukut), joihin muinaiset egyptiläiset säilöivät muumioituneiden vainajien sisäelimiä? Astian kansi muovattiin esittämään jonkun Horuksen pojan päätä.       (Kuva )

CANOPIC Jars

KANOOPPIASTIA

30. Hän oli Costa Rican presidentti 1986-1990 ja 2006-2010. Hän vastaanotti Nobelin rauhan palkinnon ponnisteluistaan Keski-Amerikan valtioissa riehuneiden sisällissotien lopettamiseksi. Kuka?       (Kuva )

Oscar ARIAS Sánchez

Kulttuuri

1. Kuka oli kreikkalaisen mytologian mukaan ensimmäinen kuolevainen nainen, jonka Hefaistos muovaili savesta ja jonka neljä tuulta herättivät henkiin?

PANDORA

2. 1500-luvulla elänyt firenzeläinen taiteilija ja varhainen taidekriitikko Giorgio Vasari vakiinnutti nimen keskiaikaiselle taiteen ja arkkitehtuurin tyylilajille, joka kehittyi Ranskassa romaanisen tyylin jälkeen. Mikä oli tämä tyyli, jonka nimellä oli alun perin negatiivinen sivumerkitys?

GOTIIKKA tai GOOTTI­LAINEN TYYLI

3. Mikä on nimeltään 1960-luvulla perustettu taiteilijoiden kansainvälinen avantgarde-verkosto, jolla oli paljon yhteistä aiempaan Dadaan? Nimi tulee latinan virtausta tarkoittavasta sanasta.

FLUXUS

4. Kolmas patriarkka Jaakob, Aabrahamin pojanpoika, tunnetaan myös toisella nimellä, joka on nykyisin erittäin tunnettu. Kirjaimellisesti nimi tarkoittaa “paini Jumalan kanssa”. Mikä nimi?

ISRAEL

5. Yhdellä suurimmista venetsialaisen koulukunnan maalareista oli useita sala­nimiä kuten Jacopo Robusti tai Il Furioso. Hänen oikea nimensä Jacopo Comin selvisi vasta 2007. Parhaiten hänet tunnetaan ”pikku värjäriä” tarkoit­tavalla ni­mellä. Hänen kuuluisin työnsä lienee ”Viimeinen ehtoollinen” (1594), joka on dramaattisempi kuin Leonardo da Vincin vanhempi maalaus. Kuka maalari?

TINTORETTO

6. Missä Saksan kaupungissa perustettiin arkkitehtikoulu ”Bauhaus” 1919, jolloin kyseinen kaupunki oli hetken Saksan tosiasiallinen pääkaupunki?

WEIMAR

7. Mikä kuuluisa vuonna 1902 valmistunut veistos esitti alun perin Dantea Helvetin portin edessä, mutta tunnetaan nykyisin toisella nimellä?

The THINKER (by Rodin)

Rodinin AJATTELIJA

8. Millä nimellä kutsutaan japanilaisten uskontoa, jossa palvotaan kaikissa luonnonilmiöissä olevia jumaluuksia? Uskonto tunnetaan myös nimellä ”Kamin tie”

ŠINTOLAISUUS tai SHINTOLAISUUS

9. 1200-luvulla eläneellä fransiskaanifilosofimunkilla, joka tunnettiin myös nimellä Tohtori Mirabilis, ja 1500- ja 1600-lukujen taitteessa vaikuttaneella induktiivista päättelyä kehittäneellä englantilaisella yleisnerolla oli sama sukunimi, mikä?

BACON (Roger ja Francis)

10. Hindujen uskonnon mukaan Vishnu -jumala on ilmestynyt maan päälle 10 erilaisessa ruumiillistumassa. Ensimmäinen inkarnaatio oli Matsya (pyhä kala), mutta muut ovat tutumpia kuten Rama, Krishna ja Buddha. Millä sanskritin­kielisellä (nykyisin erityisesti nuorison tuntemalla) nimellä nämä inkarnaatiot eli ruumiillistumat tunnetaan?

AVATAR

11. Mikä Zenonin perustama antiikin Kreikan filosofian koulukunta sai nimensä katetusta pylväshallista? Koulukunnan edustajat katsoivat intohimoisten tunteiden olevan seurausta virheellisistäarvostelmista.

STOALAISUUS

12. Sekä Tuhannen ja yhden yön Sinbad Merenkulkija että Marco Polo mainitsevat valtava tarulinnun, joka ruokki poikasiaan norsuilla ja jonka siivet pimensivät auringon. Mikä oli mytologisen linnun nimi?

ROK-lintu (myös ROC tai RUKH)

13. Mikä oli nimeltään Kanarian saarten alkuperäiskansa, joka asutti saaret n. 1000 - 100 eKr. ja jotka tapettiin sukupuuttoon tai sulautuivat espanjalaisiin näiden aloitettua saarten valloituksen v. 1402?

GUANCHIT

14. Tämän 4000 vuotta vanhan kulttuurin enimmät edustajat asuvat Marokossa ja Algeriassa, pienempiä määriä on Malissa, Nigerissä, Tunisiassa, Libyassa ja Egyp­tissä. Samalla nimellä kutsutaan kieliryhmää. Mikä kansanryhmä tai kansa, jonka nimi tuli tunnetuksi Rooman valtakunnan kukistumisen jälkeen?

BERBERIT (hyväksytään myös Imazighen tai Amazigh)

15. Mikä on nimeltään Australian aboriginaalien mytologiassa esiintyvä järvissä tai soissa elävä taruhirviö, jolla on koiran naama, hevosen häntä, tumma karvoi­tus ja mursun torahampaat? Eräät kryptozoologit arvelevat että tarueläimen le­gendan taustalla on diprodoton, 3 metriä pitkä sukupuuttoon kuollut kaikkien ai­kojen suurin pussieläin.

BUNYIP tai kianpraty

16. Mikä on nimeltään 56 km pitkä muuri 64 km Istanbulista länteen? Se sai nimensä 491-518 hallinneelta Bysantin keisarilta, joka rakennutti muurin suo­jaksi bulgaareja vastaan. ”Traakian pitkän muurin” jäännökset ulottuvat Evcik Iskelesistä Mustanmeren rannalta Silivriin Marmaramerelle.

ANASTASIOKSEN muuri

17. Pariisin Musée de l’Orangerie on taidegalleria, jonka kokoelmissa on monia kuuluisia impressionistisia maalauksia (kuten Monet). Samalla paikalla Louvren vieressä sijaitsi kuuluisa puutarha ja palatsi, jonka rauniot purettiin 1882. Vain puutarha on jäljellä. Millä nimellä palatsi tunnettiin?

TUILERIES

18. Ansiokkaan sotilasuransa jälkeen hän valvoi 50 vuoden ajan jokaista tärkeäm­pää rakennusprojektia Osmanien valtakunnassa. Tätä Michelangelon aikalaista pidettiin aikansa suurimpana arkkitehtinä Osmanien valtakunnan klassisen kauden aikana. Hän kuoli lähes 100-vuotiaana 1588. Kuka oli tämä arkkitehti, jonka mukaan on nimetty törmäyskraatteri Merkuriuksessa ja Istanbulin valtion yliopisto?

Koca Mimar SINAN Aða

19. He itse kutsuvat ryhmäänsä nimellä “Muwahiddun” (unitaarit eli jakamattomat).

Heidän oppinsa on lähellä salafismia. Mikä on tämä sunni-islamilaisuuden vaikutusvaltainen ryhmä, joka on saanut nimensä 1700-luvulla eläneeltä oppineelta, joka vaikutti ensimmäisen Saudi-valtion syntyyn 1744?

WAHHABIITIT (Sheikh Muhammad ibn Abd al Wahhabin mukaan)

20. Minkä uskonnon temppeliä kutsutaan nimellä ‘gurdwara’ (tarkoittaa gurun porttia)?

SIKHISMI eli SIKHILÄISYYS

21. Miksi kutsutaan intiaanin ja valkoihoisen eurooppalaisen jälkeläistä?

MESTITSI

22. 1967 kuollut amerikkalainen maalari tunnetaan realistisista jokapäiväisten näkymien kuvauksista , kuten ihmisistä baareissa tai ravintoloissa. Mikä oli taiteilijan nimi?    (Kuva)

Edward HOPPER

23. Kuka on maalannut teoksen ‘Le Peintre de Tournesols’ (’Auringonkukkien maalari’) joulukuussa 1888 Arlesissa?   (Kuva )

Paul GAUGUIN

24. Tretjakovin galleriassa Moskovassa säilytetään Venäjän kansallisaarretta, erästä kuuluisimmista Bysantti-ortodoksityylin ikoneista. Sillä on useita nimiä, mutta kaikki viittaavat kaupunkiin, joka oli Venäjän pääkaupunki 1157-1328. Mihin kaupunkiin ikoni liitetään?    (Kuva)

VLADIMIRIN madonna, neitsyt jne.

25. Mistä Euroopan pääkaupungista löytyy tämä arkkitehtien Vlado Milunc ja Frank Gehry suunnittelema ‘Tanssiva talo’, joka tunnetaan myös lempinimellä ‘Ginger ja Fred’?     (Kuva)

PRAHA

26. Pop-tähti Madonnan kerrotaan olevan tämän puolalaisen Art Deco -taiteilijan ihailija ja hänen töidensä kerääjä. Hänet tunnetaan “ensimmäisenä naistaiteilijana, josta tuli glamourtähti”. Kenen omakuva on kuvassa 26?

Tamara DE LEMPICKA

27. Kuvassa (27) olevassa Guido Renin maalauksessa kylpevän nuoren naisen on yllättänyt kaksi ylipappia, jotka painostavat häntä seksuaalisesti uhkaamalla ilmiantaa hänet huoruudesta, ellei nainen antautuisi heille. Tämä Danielin kirjasta peräisin oleva eroottinen raamatun kohtaus oli suosittu aihe taiteessa 1500-luvulta alkaen, osaksi koska se antoi taiteilijoille mahdollisuuden kuvata naisvartaloa. Kyseinen sankaritar inspiroi myös Händeliä säveltämään oratorion ja amerikkalaista Carlisle Floydia kirjoittamaan oopperan. Mikä oli tämän raamatun hahmon nimi?

SUSANNA

28. Kuka kuuluisuus suunnitteli kartanonsa (nimeltään Monticello) italialaisen arkkitehdin Andrea Palladion tyyliä jäljitellen? Kartano sijaitsee Virginiassa lähellä Charlottesvilleä.     (Kuva )

Thomas JEFFERSON

29. Kuka kuuluisa filosofi on kuvassa 29?

Karl MARX

30. Minkä kuuluisan museon sisäkatto on kuvassa 30?

Solomon R. GUGGENHEIM museo (New York)

Luonnontiede

1. Millä nimellä kutsutaan kemiassa sähköisesti varauksetonta yhdistettä, joka syntyy hapon ja emäksen reaktiosta (ja toisena tuotteena syntyy vettä)?

SUOLA

2. Tämä mies erosi Wienin psykoanalyyttisestä seurasta, jonka Freud aikalaispsykiatriensa kanssa oli perustanut vuonna 1908. Hän kehitti termin 'alemmuuskompleksi'. Kuka?

Alfred ADLER

3. Metri- eli  SI-järjestelmä, joka CIA World Factbookin mukaan on Burmaa, Liberiaa ja Yhdysvaltoja lukuunottamatta kaikkien maiden virallinen mittajärjestelmä (vaikka joissain lähteissä myös Burma ja Liberia mainitaan metrijärjestelmän käyttäjiksi) otettiin ensimmäisenä käyttöön vuonna 1795 missä maassa?

RANSKA

4. Mikä on englantilaisen fyysikon mukaan nimetty sähköisen kapasitanssin SI-yksikkö?

FARADI (Faradayn mukaan)

5. Mistä keskikokoisesta valaasta, latinalaiselta nimeltään Monodon monoceros, saadaan norsun lisäksi norsunluuta?

SARVIVALAS

6. Kuka italialainen fyysikko ja lääkäri tutki 1770- ja 1780-luvuilla hermoimpulssien sähköisyyttä ärsyttämällä sammakon jalkalihaksia sähköllä saaden ne supistumaan?

Luigi GALVANI

7. Millä lyhyellä nimellä kutsutaan perinteistä kiinalaista pituusyksikköä, joka nykyään on vakiomitaltaan 500 m, mutta vaihteli aiemmin 300-650 m? Kiinalaisen nimensä mukaan Kiinan muuri on pituudeltaan10.000 tätä yksikköä.

LI

8. Mikä myös 'aikuisvaiheeksi' kutsuttu on ainoa hyönteisen elämänvaihe, jolloin se on sukukypsä?

IMAGO

9. Millä nimellä kutsutaan hiilivetyjä kuten bentseeni, tolueeni ja ksyleeni, jotka sisältävät hiilirenkaan, jossa hiilten välillä on kovalenttinen sidos?

AROMAATTISET (hiilivedyt) tai AREENIT

10. Perinteisen tieteellisen ajattelun mukaan nykyinen geologinen aikakausi alkoi noin 11700 vuotta sitten ja jatkuu edelleen. Mikä on sen nimi?

HOLOSEENI

11. Mitä ruotsalaisen fyysikon (1814-1874) mukaan nimettyä yksikköä, joka on mitaltaan 10-10 metriä, on laajalti käytetty mittaamaan aallonpituutta ja molekyylien mittoja?

ÅNGSTRÖM

12. Kuka hyönteistutkimuksesta parhaiten tunnettu ranskalainen tiedemies (1683-1757) keksi myös nimeään kantavan lämpötila-asteikon – jossa veden jäätymispiste on 0o ja kiehumispiste 80o?

René Antoine Ferchault de RÉAUMUR

13. Tämä aine on niitä harvoja, joissa nestefaasi on tiheämpi kuin kiinteä faasi. Sitä pidettiin yleisesti viimeisenä luonnossa esiintyvänä pysyvänä ei-radioaktiivisena alkuaineena, kunnes tiedemiehet keksivät vuonna 2003, että sen puoliintumisaika on itse asiassa 1.9*1019 vuotta. Mikä on tämä raskas ja hauras alkuaine, jonka järjestysluku on 83 ja jota käytetään kosmetiikassa, lääkkeissä ja lääketieteellisissä toimenpiteissä?

VISMUTTI

14. Yksinkertaisesti ilmaistuna Sapirin-Whorfin hypoteesin mukaan ihmisen ajatteluun vaikuttaa mikä tuttu tiedon koodaamiseen ja koodin purkamiseen tarkoitettu järjestelmä?

(Puhuttu/kirjoitettu) KIELI

15. Toukokuun 24 vuonna 2000 matematiikan tutkimuksen Clay-instituutti (CMI) Cambridgesta, Yhdysvaltain Massachusettsista julkisti Pariisissa 7 miljoonan dollarin palkintosäätiön ratkaisuista ongelmaryhmään, jotka tunnetaan millä nimellä?

MILLENNIUM-ongelma

16. Mikä nimi yhdistää aasialaista villiaasia, joka on kotoisin Syyrian, Iranin, Pakistanin, Intian, Israelin ja Tiibetin autiomaista, sekä Rooman vallan että myös keskiaikaista piirityskonetta?

ONAGERI

17. Mikä kreikasta tuleva nimi on biologiassa annettu sellaisille organismeille, joilta puuttuu solutuma, kuten esimerkiksi bakteerit?

PROKARYOOTTI

18. Mikä laki sanoo, että atomissa 2 elektronia ei voi samanaikaisesti olla samassa kvanttitilassa? Oikeassa vastauksessa on nimi + substantiivi.

PAULIN KIELTOSÄÄNTÖ

19. Matematiikassa numerosarja on aritmeettinen, jos kahden vierekkäisen luvun erotus on aina vakio. Millä nimellä tunnetaan sarja, jossa seuraava luku löytyy kertomalla edellinen luku vakiolla, esimerkiksi sarja 3, 6, 12, 24 jne?

GEOMETRINEN sarja

20. Tätä Tunisissa 1332 syntynyttä Pohjois-Afrikkalaista tiedemiestä pidetään joskus yhteiskuntatieteiden isänä, koska hän edisti sosiologiaa, väestötiedettä ja kulttuurihistoriaa sen lisäksi, että oli pätevä tähtitieteilijä, matemaatikko, sotilastrategi ja lakimies. Kuka on tämä parhaiten yhteiskuntatieteitä ja universaalihistoriaa käsittelevästä kirjastaan ‘Muqaddimah’ eli ‘Prolegomenona’ tunnettu mies?

Ibn KHALDUN

21. Se on yleinen ikivihreä trooppinen puu (20-30 m), jota löydetään aina kasvamasta ei-luonnontilaisilla paikoilla jossa auringonvaloa on runsaasti. Sitä pölyttävät lepakot ja sen kukat avautuvat ensimmäiseksi vain öisin. Sen kasvualue ulottuu Meksikosta Boliviaan ja sitä löytyy Länsi-Intian saaristosta Toisen Maailmansodan aikana sitä kasvatettiin strategisiin tarkoituksiin, ja vaikka alumiini korvasikin sen lentokoneissa, sitä käytetään usein lennokeissa. Mikä on Ochroma pyramidalen suomenkielinen nimi?

BALSAPUU

22. Millä nimellä kutsutaan Argentiinan, Paraguauyn, Uruguayn ja Brasilian vuonna 1991 Asúncionin sopimuksella perustamaa alueellista kauppasopimusta, joka tasapainottaa muiden maailmanlaajuisten talousmahtien, kuten NAFTAn ja EU:n toimia?

MERCOSUR (tai MERCOSUL)

23. 'Laccifer lacca' –kovakuoriaisen puihin jättämää hartsimaista eritettä hyödynnetään Etelä-Aasian mökkiteollisuudessa, jossa talonpojat ovat kuumentaneet ja suodattaneet sitä saadakseen puutuotteille lakkapinnoitteen. Tehokkaana eristeenä sitä käytetään myös sähkömagneettisten käämien eristämiseen. Mikä on tämä aine?

SHELLAKKA tai SELLAKKA tai ŠELLAKKA

24. Minkä linnun tiedetään tekevän pisimmät vuotuiset muuttomatkat, noin 70000 kilometriä? Se pesii arktisen vyöhykkeen eteläosissa ja talvehtii Etelämannerta ympäröivillä alueilla. Lintu tekee melkein kaiken ilmassa ja laskeutuu maahan vain kerran yhdestä-kolmeen vuoteen.

(Kuva)

(Lapin)TIIRA

25. Tämän kasvilajin kreikkalainen (ja myöhemmin latinalainen) nimi tuli Pliniuis Vanhemman mukaan Illyrian viimeisestä kuninkaasta (180-168 eaa), jonka kerrotaan keksineen sen parantavat ominaisuudet. Kasvia löydetään kaikkialta maailmasta, sinikukkaiset lajit pääasiassa pohjoiselta pallonpuoliskolta ja punakukkaiset taas päiväntasaajan alapuolelta, esimerkiksi Andeilta. Mikä on tämä kasvi, jonka kuva on myös Itävallan yhden centin kolikossa?     (Kuva)

KATKERO

26. Mitä lihansyöjää, Etelä-Amerikan suurinta koiraeläintä, joka asustaa eteläisessä Brasiliassa, Paraguayssa, pohjoisessa Argentiinassa ja Boliviassa, on kuvattu 'puujaloilla kulkevaksi punaketuksi' ketunkaltaisen ulkomuotonsa ja pitkien jalkojensa takia?    (Kuva)

HARJASUSI

27. Millä nimellä kutsutaan pystysuoraa pyöreää lasiputkea, jonka päässä on hana ja jota kemiassa käytetään annostelemaan tietty määrä nestettä?    (Kuva)

BYRETTI

28. Tämä kasvi tunnetaan maailman suurimpana kukkana, koska sen kukinto voi olla halkaisijaltaan toista metriä. Se on harvinainen ja avautuneena erittää inhottavaa 'mädäntyneen kalan' hajua, ja on peräisin Indonesiasta,Keski-Sumatran sademetsistä.Mikä se on nimeltään?(Kuva)

PÖKKÖVEHKA eli Amorphophallus titanum (TITAN ARUM lienee hyväksyttävä)

29. Minkä myös tulikettuna tunnetun eläimen (Ailurus fulgens), joka on kotoisin Himalajan lauhkeista metsistä, sanotaan inspiroineen Mozillan nettiselaimen logon?     (Kuva)

PIKKUPANDA tai KULTAPANDA tai KISSAKARHU

30. Se on peräisin Amerikan mantereelta ja nykyisin sitä tuottavat pääasiassa Kiina, Intia ja Brasilia. Mikä on kuvassa näkyvä kasvi, jota maailmanlaajuisesti käyttää noin 1.1-1.2 miljardia ihmistä?   (Kuva)

TUPAKKA

Maailma

1. Kolmen Solan Pato on maailman suurin sähkövoimalaitos. Missä joessa se sijaitsee?

JANGTSE

2. Missä Yhdysvaltain osavaltiossa on maailman kaikista osavaltioista pisin makean veden rantaviiva, koska sitä rajaavat neljä viidestä Yhdysvaltain suuresta järvestä ja Saint Clair -järvi?

MICHIGAN

3. Minkä afrikkalaisen järven koko pieneni arviolta 400.000:sta km2 6000 vuotta sitten, jolloin se oli Kaspian Meren kokoinen, vaatimattomampaan 26.000:een km2 1960-luvulla ja on nykyisin hälyttävän pieni, kooltaan 1500 km2?

TŠAD

4. Teräs on rautaseos, jossa on hiiltä 2%:iin saakka. Mikä on sen rautaseoksen nimi, jossa hiilen määrä ylittää tuon 2%?

VALURAUTA

5. Mikä Adrianmeren suurin niemimaa on jaettu Kroatian, Slovenian ja –pieneltä osaltaan myös – Italian kesken?

ISTRIA

6. Minkä maailman osan nimi, jota maantieteilijät ja historiantutkijat käyttävät aivan yleisesti, tulee arabian kielen 'auringonlaskun maata' tai 'läntistä' kuvaavasta sanasta?

MAHGREB

7. Tämä on ensimmäinen kiinalainen yhtiö, joka on päässyt NASDAQ-100 pörssilistalle. Mikä on Kiinan suurin internetin hakukone, joka on myös yksi maailman suurimmista?

BAIDU

8. Mikä pinta-alaltaan 2034 km2 saari on selvästi suurin Kanarian Saarista?

TENERIFFA

9. Fred Morrison (1920-2010) oli Toisen maailmansodan hävittäjälentäjä, joka patentoi tuotteen ja myi sen oikeudet Wham-O Manufacturing yhtiölle 1955. Ajan mittaan sitä on valmistettu satoja miljoonia. Mikä on tämä yksi 1900-luvun suosituimmista leluista?

LIITOKIEKKO eli FRISBEE (hyväksyttävä vastaus myös Pluto Platter tai Whirloway)

10. Millä Moskovasta noin 32 km koilliseen sijaitsevalla aikoinaan salaisella kaupunkialueella sijaitsee Venäjän 'Gagarinin Kosmonauttien Harjoituskeskus'?

TÄHTIKAUPUNKI (StarCity eliZvjozdnyi gorodok)

11. Missä noin 70 km Tukholmasta pohjoiseen sijaitsevassa kaupungissa on vuodesta 1477 ollut Skandinavian vanhin yliopisto?

UPPSALA

12. Minkä maalainen oli ensimmäinen avaruudessa kävellyt ihminen, joka ei ollut venäläinen tai amerikkalainen?

RANSKALAINEN (1988)

13. Ensimmäinen yliäänimatkustajakone ei ollut Concorde. Kaksi kuukautta sitä ennen valmistui venäläinen lentokone, jonka neitsytlento oli joulukuun 31. vuonna 1968 ja joka rikkoi äänen nopeuden ensi kertaa kesäkuun 6. vuonna 1969. Sen ensimmäinen kaupallinen lento oli Moskovasta Alma-Ataan vuonna 1975. Koneen rakensi venäläinen lentokone- ja puolustusvälineyhtiö, josta kone sai myös nimensä ja numeron 144. Minkä nimen?

TUPOLEV

14. Mikä on Kairon jälkeen väestön mukaan laskettuna arabimaailman toiseksi suurin kaupunki (jos arabimaailmaksi lasketaan Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän arabiaa puhuvat maat?

BAGDAD

15. Kuuluisa T-malli valmistui 1908 ja sitä myytiin 15 miljoonaa aina vuoteen 1927 jolloin Henry Fordin oli pakko lopettaa sen tuotanto ja alkaa valmistaa uutta mallia. Mikä malli seurasi T-mallia?

A-MALLI (MODEL A)

16. Sen mainitsevat lauluissaan Death Cab for Cutie,  Hüsker Dü,  Color Theory ja Bow Wow Wow. Mikä oli korkein ihmisten tekemä rakennus ennen Chrysler Buildingin valmistumista vuonna 1930?

EIFFEL-torni

17. Mikä on ainoa kaikille 4 pallonpuoliskolle (pohjoinen, eteläinen, läntinen, itäinen) ulottuva itsenäinen valtio?

KIRIBATI

18. Mikä on maailman ainoa edelleen toimiva itsenäinen kaupunkivaltio Euroopan ulkopuolella?

SINGAPORE

19. Se tunnettiin nimellä 'Karibian portti' ja oli ensimmäinen Espanjan siirtomaavalta Uudessa Maailmassa. Mikä Bartholomeo Columbuksen vuonna 1496 perustama pääkaupunki on Amerikan alueen vanhin jatkuvasti asutettuna ollut eurooppalaisten asutus?

SANTO DOMINGO de Guzmán (Dominikaaninen Tasavalta)

20. Mikä maaliskuussa 2009 julkistettu vastauskone vastaa tosiseikkoja koskeviin kysymyksiin hakemalla vastaukset strukturoidusta tietopankista sen sijaan, että antaisi luettelon asiakirjoista tai nettisivuista, joista vastaus saattaisi löytyä?

WOLFRAM ALPHA

21. Ojos del Salado, Kilimanjaro, Elbrus, Pico de Orizaba, Damavand, Mount Giluwe ja Mount Sidley ovat kukin omalla mantereellaan korkeimmat mitkä?

TULIVUORI

22. Se perustettiin nimellä Halab noin vuonna 4300 eaa ja sitä ovat hallinneet heettiläiset, kreikkalaiset, arabit, ristiretkeläiset ja mongolit (vain muutama mainitaksemme). Mikä noin 4,4 miljoonan ihmisen kaupunki on nykyisin Syyrian väkirikkain kaupunki?

ALEPPO

23. Mitä pidetään maailman vanhimpana autiomaana, koska siellä on ollut kuivat tai puolikuivat olot ainakin 55 miljoonan vuoden ajan?

NAMIB

24. Millä maalla on Yhdysvaltain energiatietohallinnon vuoden 2009 tietojen perusteella Saudi-Arabian jälkeen toiseksi suurimmat todetut öljyvarat, 178,59 miljardia barrelia?

KANADA

25. Millä Porschen citymaasturilla on sama nimi kuin eräällä Etelä-Amerikan kaupungilla?

CAYENNE

26. Tämän kaupungin Varosha-kaupunginosa oli yksi maailman parhaista viihde- ja turistikeskuksista, jossa oli yli puolet kaikista hotellihuoneista sillä Välimeren saarella, jossa se sijaitsee. Mutta se kaikki päättyi yhtäkkiä vuonna 1974, kun kaupunkia ensin pommitettiin ja sitten panssarivaunut valtasivat sen.  Hotellit evakuoitiin ja uusien rakentaminen päättyi. Nostokurjet jäivät useiksi vuosikymmeniksi niille sijoilleen joissa ne olivat 1974. Mikä kaupunki?

FAMAGUSTA

27. Mikä suunnilleen planeetta Merkuriuksen kokoinen kuu, joka on Aurinkokunnan kolmanneksi suurin, on saanut nimensä kreikkalaisessa mytologiassa esiintyvän nymfin mukaan?

KALLISTO

28. Mikä taiwanilainen yhtiö valmistaa Googlen omaa Nexus One –puhelinta, jossa käytetään Googlen Android-käyttöjärjestelmää?

HTC

29. Millä Djibutin väestön kolmannesosan muodostavan etnisen ryhmän nimellä kutsutaan myös Danakilin syvänköalueeksi kutsuttua Afrikan Sarvessa sijaitsevaa maaperän syvänköaluetta, joka ulottuu Eritreaan, Etiopiaan ja Djiboutiin ja sisältää myös Afrikan matalimman kohdan, Assaljärven?

AFARIN syvänköalue

30. Belgialaissyntyinen kemisti Leo Baekeland koki ensimmäisen menestyksensä 1890-luvulla keksiessään paremman valokuvapaperin, joka ansiosta valokuvaajat eivät enää tarvinneet auringonvaloa kuvien kehittämiseen. Baekeland myi oikeudet tähän keksintöön George Eastmanille vuonna 1899 uskomattomasta miljoonasta dollarista. Mikä oli tämän tuotteen nimi?

VELOX

Media

1. Minkä vuonna 1963 valmistuneen Federico Fellinin elokuvan nimi viittaa hänen siihen mennessä ohjaamiensa elokuvien lukumäärään, mukaan lukien kolme yhteistyötä muiden ohjaajien kanssa?

8½ (otto e mezzo)

2. Kenen paremmin muotiteollisuudesta tunnetun miehen ensimmäinen elokuvaohjaus on ‘A Single Man’, jonka ensi-ilta oli Venetsian Filmijuhlilla vuoden 2009 loppupuolella?

Tom FORD

3. Sitä on sanottu 'yhdeksi tieteiskirjallisuuden kuuluisimmista käskyistä' ja 'tunnetuimmaksi ulkoavaruuden olennon koskaan lausumista ilmaisuista'. Sen merkitys on suunnilleen 'asian ei tarvitse enää mennä huonompaan suuntaan'. Missä 1951 tehdyssä tieteiselokuvassa ‘Klaatu barada nikto’ on turvalause, jolla estetään robotti Gortia tuhoamasta koko maapalloa?

UHKAVAATIMUS MAALLE (The DAY THE EARTH STOOD STILL)

4. Kuka 1942 syntynyt eteläamerikkalainen kirjailija, tunnetun suvun jäsen, sai suuren menestyksen romaaneillaan kuten ‘Paula’, ‘Hija de la Fortuna’ (‘Rouva Fortunan tytär’) ja ‘La Casa de los Espíritus’ (‘Henkien talo’)?

Isabel ALLENDE

5. Kenen suomalaisen elokuvaohjaajan menestynein elokuva on 'Mies vailla menneisyyttä', vuoden 2002 Cannesin filmijuhlien pääpalkinnon voittaja?

Aki KAURISMÄKI

6. Tämä amerikkalainen elokuvatuottaja sai mainetta taiteellisesti korkeatasoisilla menestyselokuvilla toisen maailmansodan molemmin puolin. Hänet muistetaan parhaiten elokuvasta Tuulen viemää (1939), ja muita hänen menestyselokuviaan olivat muun muassa Rebekka (1940), Noiduttu (1945), Kolmas mies (1949) ja Jäähyväiset aseille (1957). Kuka oli tämä mies?

David SELZNICK

7. Hänellä on sama nimi kuin eräällä Uuden Testamentin henkilöllä. Kuka nainen kirjoitti kuuluisat säkeet ‘Give me your tired, your poor…’ jotka voi nähdä Vapaudenpatsaassa New Yorkissa?

Emma LAZARUS

8. Vaikka tämä mies sai Pulitzerin palkinnon romaanistaan ‘Yön armeijat’ vuonna 1969,  niin kenen kirjailijan toinen Pulitzerin palkinto vuonna 1980 Gary Gilmoren elämästä ja teloituksesta kertovasta romaanista ‘Pyövelin laulu’ aiheutti enemmän keskustelua, koska sillä oli keskeinen rooli kansallisessa keskustelussa kuolemanrangaistuksen palauttamisesta?

Normal MAILER

9. Millä epätavallisella menetelmällä normaalisti viestitään sellaisilla kielillä kuin esimerkiksi silbo, pirahã, tšepang, joruba ja ewe?

VIHELTÄMINEN

10. Tämä mies sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 1994 luomastaan 'kuvitteellisesta maailmasta, jossa elämä ja myytti tiivistyvät antamaan epämiellyttävän kuvan ihmisen ahdingosta nykyisin'. Hän on merkittävä vaikuttaja Japanin nykykirjallisuudessa, ja hänen teoksensa, joissa näkyy suuri ranskalaisen ja amerikkalaisen kirjallisuuden ja kirjallisuuden teorian vaikutus, käsittelevät poliittisia, yhteiskunnallisia ja filosofisia aiheita mukaan lukien ydinaseet, yhteiskunnallinen sopeutumattomuus ja eksistentialismi. Kuka?

Kenzaburo OE

11. Mikä Michael Haneken ohjaama elokuva voitti Cannesin filmijuhlien Kultaisen palmun 2009? Haneken mukaan elokuva kertoo 'kaikenlaisen, niin poliittisen kuin uskonnollisenkin terrorismin alkuperästä'.

VALKOINEN NAUHA (Das WEIßE BAND)

12. Tätä 12-osaista DC Comicsin kustantamaa Alan Mooren kirjoittamaa ja Dave Gibbonsin piirtämää sarjaa pidetään yhtenä vaikutusvaltaisimmista sarjakuvajulkaisuista. Siinä joukko supersankareita joutuu valitsemaan puolensa läheisesti 1980-lukua muistuttavassa maailmassa. Tohtori Manhattan ja Koomikko toimivat Yhdysvaltojen agentteina, kun taas Rorschach päättää toimia lain ulkopuolella. Mikä on tämä sarjakuva, josta tehtiin elokuva vuonna 2009?

VARTIJAT tai WATCHMEN

13. Mistä nykyisen Dalai Laman 'olotilaa' tarkoittavasta lempinimestä tuli myös hänen elämästään kertovan vuonna 1997 tehdyn elokuvan nimi?

KUNDUN (Martin Scorcesen elokuva)

14. Kuka ranskalainen kirjailija muistetaan nykyisin parhaiten novellikokoelmastaan ‘Lettres de mon Moulin’ (‘Kirjeitä myllyltäni’), joista ‘L’Arlésienne’ ('Arleesitar') tehtiin myös näytelmäksi, jossa satunnaisesti kuullaan Georges Bizet'n siihen säveltämää musiikkia?

Alphonse DAUDET

15. Kuka kiinalaisen daolaisuuden ensimmäinen filosofi, joka väitteen mukaan kirjoitti teoksen Daodejing (vanh. Tao-te Ching,) eli daolaisuuden (taolaisuuden) pääteoksen, on - UNESCOn Index Translationum tietokannan mukaan – eniten käännetty kiinalainen kirjailija? Jotkut tavalliset ihmiset pitävät häntä pyhimyksena tai jumalana, ja häntä palvottiin Tang-dynastian aikana keisarien esi-isänä.

LAOZI tai LAOTSE tai LAO-TZU

16. Vuonna 1984 valmistunut Milos Formanin elokuva ‘Amadeus’ kertoo vihamielisyydestä Wolfgang Amadeus Mozartin ja kenen toisen F. Murray Abrahamin näyttelemän säveltäjän (1750-1825) välillä?

Antonio SALIERI

17. Tämä ohjaaja on pahamaineisen tunnettu siitä, että hän käyttää suurta näyttelijäryhmää: 40 elokuvassa ‘Nashville’, 48 ‘Mitkä häät!’, 40 ‘Short Cuts-oikopolkuja’ ja 60 sekä elokuvassa ‘Prêt-à-Porter’ että ‘The Player-pelimies’. Kuka on tämä mies?

Robert ALTMAN

18. Missä 1881 ilmestyneessä sveitsiläisen kirjailijan saksankielisessä teoksessa päähenkilö matkustaa Frankfurt-am-Mainiin, jossa hän viettää vuoden seuraneitinä vammaiselle Clara Sesemann –nimiselle tytölle ja oppii samalla ymmärtämään, ettei kaupunkielämä sovi hänelle ja palaa vuoristokyläänsä?

Pikku HEIDI (kirjan nimi: Heidis Lehr- und Wanderjahre)

19. Kenen paremmin laulajana ja muusikkona tunnetun australialaisen kaksi ensimmäistä romaania ovat 'Kun aasintamma näki Herran enkelin' (1989) ja 'Bunny Munron kuolema' (2009)?

Nick CAVE

20. Sana "cheb" (toisinaan kirjoitusasussa "shabb") merkitsee arabiaksi "nuori". Mikä on vastaava arabian sana, joka tarkoittaa "vanhaa", etenkin merkityksessä ‘heimon vanhin’?

SHEIKH tai SHAYKH (hyväksyttäneen SHEIKKI)

21. ‘Soul Kitchen’ on komedia vuodelta 2009. Saman ohjaajan aiempi elokuva 'Auf der anderen Seite' ('Taivaan reunalla'), jonka tapahtumapaikat ovat Saksassa ja Turkissa oli Saksan ehdokas vuoden 2007 Oscar-palkinnonsaajaksi. Mikä on tämän miehen nimi?

Fatih AKIN

22. Mitä kieltä brittiläinen itämaiden tutkija William Jones (1746-1794) kuvaili 'loisteliaaksi rakennelmaksi, täydellisemmäksi kuin kreikka, runsaammaksi kuin latina ja hienostuneemmaksi kuin niistä kumpikaan'?

SANSKRIITTI

23. Mikä vuonna 1987 kansainvälisenä yhteistyönä valmistunut elämäkertaelokuva oli ensimmäinen, joka sai Kiinan hallitukselta luvan kuvata laajalti Pekingin Kielletyssä kaupungissa?

VIIMEINEN KEISARI

24. Kuka italialainen kirjailija, joka tunnetaan myös nimillä Gaetano Rapagnetto ja Principe di Montenevoso, on erityisen kuuluisa rakkaussuhteestaan näyttelijätär Eleonora Duseen ja johtajuudestaan Fiumen kapinassa (nykyisin Kroatian Rijeka). Hänen hallinnostaan siellä tuli Mussolinin koko Italiaa käsittävän fasistihallinnon edeltäjä. Hänen kirjallinen mestariteoksensa on ‘Il trionfo della morte’ (‘Kuoleman riemuvoitto’). Kuka oli tämä mies?

Gabriele D’ANNUNZIO

25. Minkä libanonilais-englantilaista syntyperää olevan australialaisen 1934 syntyneen runoilijan ja romaanikirjailijan teoksissa heijastuu hänen etninen taustansa sekä Queenslandissa viettämänsä lapsuus ja nuoruus? Tämän miehen ensimmäinen romaani oli Johnno ja kaikkein kuuluisin on Remembering Babylon (1993), joka oli ehdolla Booker-palkinnon saajaksi ja sai Commonwealth Writers -palkinnon.

David MALOUF

26. Yhdessä Aleksandr Pushkinin kanssa tätä miestä pidetään suurimpana slaavilaisena runoilijana. Hän on syntyperältään puolalais-liettualainen ja romanttisen koulukunnan johtohahmoja. Hänen kuuluisin teoksensa, ‘Pan Tadeusz’ julkaistiin Pariisissa vuonna 1834. Kuka hän oli?

Adam MICKIEWICZ

27. Hans Richterin, Marcel Duchampin ja Jean Cocteaun yhdessä ohjaamaa kokeellista elokuvaa '8 x 8: A ____ Sonata in 8 Movements' (1957) on kuvattu 'osittain Freudin, osittain Lewis Carrollin työksi'. Se on alitajuntaa käsittelevä satu, mutta mihin peliin se perustuu?

SHAKKI (CHESS)

28. Mikä vuonna 2006 valmistunut eteläkorealaisen ohjaajan Bong Joon-hon kauhuelokuva, jolla on sama kansainvälinen nimi kuin Twilightin kirjoittajan Stephanie Meyerin vuonna 2008 ilmestyneellä tieteisromaanilla, käsittelee Han-joen kemiallisen saastumisen synnyttämän mutaatiohirviön aiheuttamaa mekkalaa?    (Kuva)

The HOST / GWOEMUL

29. Mikä on tämän Disney-yhtiön ensimmäisen mustan prinsessan nimi? Hän on sankaritar vuonna 2009 valmistuneessa elokuvassa ‘Prinsessa ja sammakko’.

(Kuva)

TIANA

30. Tämä mies on niitä harvoja näyttelijöitä, joka on voittanut sekä Oscar-,  Emmy-, Grammy- että Tony-palkinnon. Kenen ilmeikästä ääntä Sir Alec Guinness kuvasi "silkillä verhotuksi hopeatrumpetiksi"?     (Kuva)

Sir John GIELGUD

Urheilu

1. Mikä jalkapalloseura saavutti voittaessaan Estudiantesin FIFA:n seurojen maailmancupissa joulukuussa 2009 ainutlaatuisen tuloksen voittamalla kaikki kuusi sarjaa joihin se osallistui tuona vuonna?

(FC) BARCELONA

2. Kuka sveitsiläinen urheilija saavutti 3. ja 4. mäkihypyn olympiakultamitalinsa helmikuussa voitettuaan samat mitalit jo 8 vuotta aikaisemmin?

Simon AMMANN

3. Tästä pelistä, jota pelaa maailmanlaajuisesti noin 90 miljoonaa pelaajaa (enimmäkseen yli 35-vuotiaita naisia) on tänä vuonna tullut kaikkein pelatuin yhteisöllinen verkkopeli. Tässä koukuttavassa pelissa kasvatetaan karjaa, korjataan satoa ja etsitään kadonneita hevosia. Mikä on tämä peli, jota pelataan Facebookissa?

FARMVILLE

4. Hän on saanut lempinimekseen 'The Next One’, jolla matkitaan Wayne Gretzkyn lempinimeä ‘The Great One’ja on Stanley Cupin voittaneen Pittsburgh Penguins –joukkueen kapteeni. Helmikuussa 2010 hän innosti koko maan tekemällä ratkaisevan yliaikamaalin Kanadalle sen voittaessa olympiakisojen miesten jääkiekon loppuottelun Yhdysvaltoja vastaan 3-2. Kuka pelaaja?

Sydney CROSBY

5. Minkä maan Test-krikettijoukkueen bussia vastaan terroristit hyökkäsivät 3. maaliskuuta 2009 tuhoisin seurauksin?

SRI LANKA

6. Millä yleisesti tunnetulla epävirallisella nimellä tunnetaan Formula 1 –rata, jonka virallinen nimi on Autódromo José Carlos Pace?

INTERLAGOS

7. Vuonna 1956, vain kuukausi Neuvostoliiton Unkarin miehityksen jälkeen, kummankin maan joukkueet kohtasivat Melbournen olympiakisoissa. Heti alusta ottelussa potkittiin, lyötiin ja huudeltiin loukkauksia, ja pelistä tuli pian pelkkä raju tappelu, jossa yhdestä Unkarin pelaajasta alkoi vuotaa verta. Virkailijat keskeyttivät pelin ja Unkari, joka johti 4–0,  julistettiin voittajaksi. Unkari meni loppuotteluun, jossa se voitti kultamitalin voittamalla Jugoslavian. Ottelun perusteella tehtiin elokuva Children of glory. Mistä lajista on kyse?

VESIPALLO

8. Kenestä naisesta tuli vuonna 1996 ensimmäinen 100 metrin olympiakullan uusija sitten Wyomia Tyusin vuonna 1968? Hän onnistui tässä vaikka hänellä diagnosoitiin Basedowin tauti vuonna 1990 ja itse asiassa hänen suosikkilajinsa oli 100 metrin aitajuoksu.

Gail DEVERS

9. Kuka baskimies, joka lienee kaikkien aikojen toiseksi kuuluisin espanjalainen golfinpelaaja Seve Ballesterosin jälkeen, voitti Masters-turnauksen sekä vuonna 1994 että 1999?

José Maria OLAZABAL

10. Minkä urheilulajin kaikkien aikojen parhaiden paremmuusluettelo on Adelskalender (sananmukaisesti ‘aateliskalenteri’)? Miesten kymmenen parhaan joukossa on urheilijoita Yhdysvalloista, Italiasta, Norjasta, Alankomaista, Venäjältä ja Kanadasta, ja  naisten kymmenen listalla erityisesti Kanadasta ja Saksasta on useita urheilijoita.

(Pika)LUISTELU (ei Shorttrack)

11. Tämä amerikkalainen Kalifornian Irvinestä kotoisin oleva videopeliyhtiö perustettiin vuonna 1991 nimellä ‘Silicon & Synapse’, mutta vaihtoi nykyiseen nimeensä vuonna 1994. Mikä on tämä yhtiö, joka tunnetaan erityisesti PC-pelien Starcraft jaWarcraft sekä internetpelin ‘World of Warcraft’ laatijana?

BLIZZARD (Entertainment)

12. Hän kävi 84 ammattilaisottelua vuosina 1929-1941 ja hiukan myös näytteli, kuten poikansa ja veljensäkin. Kenellä nyrkkeilijällä on lyhin nimi kaikkien kiistattomien raskaansarjan maailmanmestareiden joukossa?

Max BAER

13. Kuka japanilainen vuonna 1995 neljänneksi rankattu tennispelaaja teki paluun 12 vuoden poissaolon jälkeen vuonna 2008 ja voitti vuonna 2009 toiseksi vanhimpana naisena (Billie Jean Kingin jälkeen) WTA-turnauksen?

Kimiko DATE / Kimiko KRUMM (aviopuoliso on saksalainen Michael Krumm)

14. Kuka on vuonna 2010 ainoa kuljettaja, joka on voittanut seuraavat kilpailut: Indianapolis 500 (1961, 1964, 1967, 1977), Le Mansin 24 tunnin ajot (1967), ja Daytona 500 (1972)?

A.J. FOYT

15.Se sijaitsee Persianlahden rannalla ja isännöi Aasian Kisat vuonna 2006. Se halusi Olympialaiset 2016 ja sai KOK:n alustavassa arvioinnissa paremmat pisteet kuin Rio de Janeiro. Kisat sai Rio, mutta mikä pääkaupunki ei päässyt edes 'ehdokasvaiheeseen' siksi, että se olisi halunnut pitää kisat lokakuussa, mikä on KOK:n virallisen kisakalenteriajan ulkopuolella?

DOHA (Qatarissa)

16. Vuonna 2008 hän kilpaili olympiakisoissa 7: kerran ja sijoittui maantieajossa sijalle 24 ja aika-ajossa sijalle 4. Vuonna 1996 hän oli voittanut kultamitalin. Hän voitti myös 13 maailmanmestaruutta vuosina 1985-2001, joista 9 maantieajossa, ja voitti kolme kertaa naisten Tour de Francen. Kuka ranskalainen on todennäköisesti kaikkien aikojen menestynein naispyöräilijä?

Jeannie LONGO (-Ciprelli)

17. Vaikka Brenton Rickard ja Christian Sprenger ovatkin sittemmin rikkoneet hänen maailmanennätyksensä, tätä miestä voidaan pitää vuosikymmenen rintauimarina. Kuka japanilainen uimari ansaitsee tämän arvonimen 4 olympialaisen kultamitalin (100 m ja 200 m sekä Ateenassa että Pekingissä) ansiosta?

Kosuke KITAJIMA

18. Jos postimerkissä lukee kirjaimet A & T, se merkitsee ANNAM & TONKIN. Mistä nykyisestä valtiosta nämä postimerkit ovat tulleet?

VIETNAM

19. Kuka on kaikkien aikojen nuorin kaksinkertainen Formula-1 maailmanmestari?

Fernando ALONSO

20. Sana "Wahine" tarkoitti alunperin maorinaista, erityisesti vaimoa. Vaihtoehtoinen kirjoitustapa 'Vahine' tarkoittaa naista myös havaijin ja tahitin kielissä. Minkä ulkoilmaharrastuksen naispuolista harrastajaa sillä nykyaikana myös tarkoitetaan?

LAINELAUTAILU (SURFFAUS tai SURFING lienee myös hyväksyttävä)

21. Missä lautapelissä, joka viime vuosina on saanut parhaita arvosteluja, pelaajat toimivat siirtomaakuvernööreinä? Tämä vuonna 2002 julkaistu peli on saanut nimensä Karibianmeren saaren mukaan.

PUERTO RICO

22. Tätä peliä pelattiin ainoastaan vuoden 1904 St.Louisin kisoissa ja siihen osallistui ainoastaan amerikkalaisia. Siinä yhdistyvät tavallaan kroketti ja biljardi, koska siinä mailalla lyödään palloa kaarien läpi, mutta pelikentän reunat on kohotettu joten pelaajat voivat ponnauttaa palloa niiden kautta. Peli esiintyy Stephen Kingin romaanissa 'Hohto', jossa henkilö Jack Torrancen ase on tämän pelin maila (elokuvassa aseena on kirves). Pelin nimi on kroketin johdannainen, siis mikä?

ROQUE

23. Vuonna 2008 Michael Phelpsistä tuli ensimmäinen mies, joka on voittanut yli 10 olympiakultaa. Siihen saakka ennätystä 10 kultamitalia piti amerikkalainen yleisurheilija, joka voitti kultamitalinta vauhdittomassa korkeushypyssä, vauhdittomassa pituushypyssä ja vauhdittomassa kolmiloikassa vuosina 1900-1908, mukaan lukien 2 kultaa Ateenan välikisoissa vuonna 1906. Mikä oli hänen nimensä?

Ray EWRY

24. Joulukuun 21. vuonna 2009 FIFA julkisti, että Lionel Messi on Vuoden Jalkapalloilija, mutta kuka naisjalkapalloilija, joka pelaa Los Angeles Sol –seurassa ja sitä ennen ruotsalaisessa Uumajan joukkueessa, voitti naisten palkinnon neljättä kertaa peräkkäin?

MARTA (Vieira da Silva)

25. Minkä vuonna 2003 kehitetyn urheilulajin motto on: “Taistelu tapahtuu kehässä ja sodat soditaan pelilaudalla”?

SHAKKINYRKKEILY

26. Nykyinen miesten kolmiloikan olympiavoittaja ja vuoden 2007 maailmanmestari edusti Kad Verdeä vuoteen 2002, jolloin hän sai Portugalin kansalaisuuden. Kuka?

Nelson EVORA

27. Kuka englantilainen poika, josta tuli Euroopan mestari 13vuotiaana ja maailmanmestari tuskin 15-vuotiaana, on todennäköisesti tämän hetken suurin uimahyppääjälahjakkuus ja erikoistuu 10 metrin kerroshyppyihin?  (Kuva)

Tom DALEY

28. Elokuviin perustuvat tietokonepelit ovat yleisiä, mutta vuonna 2010 Electronic Arts teki yllättäen toimintapelin, joka perustuu 1300-luvulta peräisin olevaan maailmankirjallisuuden mestariteokseen. Peli on sekoitus nopeaa taistelutoimintaa ja ongelmanratkaisua. Mikä on tämän helvetilliseltä kuulostavan pelin kaksiosainen englanninkielinen nimi?     (Kuva)

DANTE’S INFERNO

29. Kun FIDE:n uusi lista julkaistiin tammikuun 1. päivänä, tästä norjalaisesta tuli historian nuorin listan kärkeen sijoittunut pelaaja 19-vuotiaana. Kuka on vuosisadan suurin shakkilahjakkuus, josta tuli suurmestari jo 13-vuotiaana ja jota Garri Kasparov nykyisin valmentaa?     (Kuva)

Magnus CARLSEN

30. Tässä lautapelissä on 10 * 3 ruutua ja kaksi sarjaa nappuloita, joiden paikka määräytyy heittotikkujen perusteella. Varsinaisista tarkoista pelisäännöistä kiistellään, koska tämä on vanhimpia olemassa olevia lautapelejä ja periytyy yli 5000 vuoden takaa. Pelilautoja ja –nappuloita on löytynyt Tutankhamonin ja monien muiden Egyptin faaraoiden haudoista. Mikä lautapeli?   (Kuva)

SENET

Viihde

Huom! Kysymyksiin 1-4 liittyy musiikkinäyte, Nämä näytteet soitetaan kilpailun alussa.

1. Kuka 1991 syntynyt italialais-australialainen naislaulaja tunnetaan parhaiten debyyttisinkustaan ‘Sweet About Me’, joka nousi listakärkeen vuonna 2008 ?

Gabriela CILMI

2. Kuka 1968 syntynyt ja Dallasissa, Teksasissa kasvanut naispuolinen levylaulaja teki historiaa 1994 laululla  'Stay (I Missed You)', jolloin hänestä tuli ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa taiteilija, jolla on Yhdysvalloissa ollut listaykkönen vaikkei hänellä ollut voimassaolevaa levytyssopimusta?

Lisa LOEB

3. Tästä persoonallisesta afganistanilaisesta laulajasta, lauluntekijästä ja säveltäjästä tuli tähti juuri ennen kuin Afganistan vajosi sotaan yli 30:ksi vuodeksi. Hänet tunnetaan afgaanimusiikin kuninkaana ja hänen isänsä oli aikoinaan maan pääministeri. Hän kuoli vuonna 1979 hallituksen mukaan auto-onnettomuudessa, mutta arvellaan silloisen hallituksen murhanneen hänet. Kuuntele ja nimeä hänet.

Ahmad ZAHIR

4. Missä Marc Shaimanin säveltämässä musikaalissa tämän laulun laulaa hahmo nimeltä Tracy Turnblad?

HAIRSPRAY

5. Tätä televisiosarjaa käytetään Kiinassa koulutettaessa poliisiupseereja käyttämään oikeita menettelytapoja rikosten ratkaisemisessa. Missä maailmankuulussa saksalaisessa sarjassa, josta tehtiin vuosina 1974-1998 281 jaksoa, (Horst Trappertin näyttelemä) nimihenkilö ja hänen (Fritz Wepperin näyttelemä) apulaisensa Harry Klein ratkoivat rikoksia Münchenissä ja sen ympäristössä?

DERRICK

6. Kuka säveltäjä kirjoitti oopperoita aiheena eurooppalainen tyttö Pohjois-Afrikassa, keskieurooppalainen kansansankari, lusikoita varastava lintu ja espanjalainen hiustenleikkaaja?

Gioachino ROSSINI (‘Italialainen Algeriassa’, ‘Wilhelm Tell’, ‘Varasteleva harakka’, ‘Sevillan parturi’)

7. Kenen debyyttialbumista tehtiin marraskuussa 2009 suurin ennakkotilaus maailmanlaajuisen nettikaupan Amazonin 14-vuotisessa historiassa?

Susan BOYLE

8. Eurovision laulukilpailun 1998 voittaneella laulullaan 'Diva' Sharon Cohenista tuli mahdollisesti maailman kuuluisin transseksuaalinen julkkis. Millä taiteilijanimellä tämä israelilainen laulaja esiintyy?

DANA INTERNATIONAL

9. Kyseessä on tämän soittimen keksineen kansan pääasiallinen soitin. Pitkä eukalyptuspuun oksa haudataan maahan niin, että termiitit kovertavat sen ontoksi. Sitten ontto putki kaivetaan ylös ja koristellaan värein. Minkä soittimen taitajat soittavat sitä käyttäen kiertoilmahengitystä?

DIDJERIDU tai DIDGERIDOO

10. Millä nimellä nigerialainen raptaiteilija, Nelson Mandelan henkilökohtainen ystävä, tuli kuuluisaksi muutettuaan Ruotsiin ja julkaistuaan sellaisia sinkkuja kuin ‘No Coke’ (1990), ‘It’s My Life’ (1992) ja ‘Let the Beat Go On’? (1995)

Dr. Alban

11. Tammikuun 4, 2010 Morgan Freemanin ääni ryhtyi esittelemään CBS:n iltauutiset Yhdysvalloissa. Minkä legendaarisen uutismiehen äänen. jota käytettiin jopa tämän kuoleman jälkeen heinäkuussa 2009, hän korvasi?

Walter CRONKITE

12. ‘Aamutunnelma’, ‘Vuorenkuninkaan luolassa' ja ‘Solveigin laulu’ ovat kuuluisia skandinaavisen säveltäjän 1800-luvun loppupuoliskolla säveltämän orkesteriteoksen osia. Minkä teoksen?

PEER GYNT sarja (Edvard Grieg)

13. Kuka amerikkalainen laulaja, joka parhaiten tunnetaan The Four Seasons-yhtyeen solistina, sai maailmanlaajuisen menestyksen vuonna 1978 Grease-musikaalin nimilaululla?

Frankie VALLI

14. Minkä saksalaisen eurotanssiryhmän, joka sai World Music Award –palkinnon vuonna 2007 menestyslaulustaan 'Everytime We Touch' vuodelta 2006, muodostivat englantilais-saksalainen laulaja Natalie Horler sekä levytuottajat DJ Manian ja Yanou?

CASCADA (hyväksytään myös CASCADE)

15. Mikä Pjotr Tshaikovskin ooppera, johon teki libreton hänen veljensä Modest Aleksandr Pushkinin romaanin mukaan, on saanut nimensä pelikortista?

PATAROUVA / PIKOVAYA DAMA

16. Mikä yhtye teki instrumentaalikappaleen "Moonhead" (toisinaan kutsuttu nimellä "A Trip To Mars") käytettäväksi BBC:n Apollo 11:n kuulentoa käsittelevissä ohjelmissa? Laulua ei ole koskaan julkaistu virallisesti, vaikka se löytyy luvattomista esiintymisnauhoitteista.

PINK FLOYD

17. Chet Baker, Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonius Monk, Oscar Peterson ja Miles Davis liitettiin kaikki aikanaan tiettyyn jazztyyliin. Mikä jazztyyli, jolle luonteenomaisia ovat nopea tempo ja improvisaatio, kehitettiin 1940-luvun puolivälissä? Nimen alkuperä on epäselvä.

BEBOP / BOP

18. Vuoden 1991 Nobelin kirjallisuuspalkinnon saaja Nadine Gordimer kutsui häntä "kansallisaarteeksi ". Laulajakollega ja maanmies Dave Matthews sanoi: "Hän oli vallankumouksen ääni, toivon ääni, kuin Etelä-Afrikan Woody Guthrie tai Bob Dylan, mitä hän on edelleenkin." Ketä kutsutaan Etelä-Afrikassa tunteikkaasti nimellä "The Voice" eli 'Ääni"?

VUSI MAHLASELA (kumpi tahansa nimi riittää)

19. Kuka saksalainen säveltäjä, nautittuaan ensin menestyksestä popyhtye The Bugglesin jäsenenä, on luonut musiikkia moniin Hollywoodin menestyselokuviin kuten Pirates of the Caribbean -sarjaan, Gladiatoriin, Leijonakuninkaaseen, Da Vinci Koodiin, Sherlock Holmesiin ja Yön ritariin?

Hans ZIMMER

20. Kuka sävelsi 1928 orkesterikappaleen ‘Boléro’, joka useimpien mielessä liittyy erottamattomasti elokuvaan ‘10 – nainen kuin unelma’?

Maurice RAVEL

21. Vaikka kunnia tästä joskus annetaankin hänen maanmiehelleen Jacopo Perille, niin kenen teosta ‘Orfeo’ (1607) pidetään maailman vanhimpana oopperana?

Claudio MONTEVERDI

22. Tämä Irna Phillipsin luoma ohjelma aloitti radiosarjana 25. tammikuuta 1937.  Televisiossa se aloitti 1952, ja Guinnessin ennätysten kirja pitää sitä radio- ja televisiohistorian pisimpään jatkuneena sarjana. Minkä sarjan viimeinen osa esitettiin syyskuussa 2009?

GUIDING LIGHT (esitetty Suomessa myös nimellä UNELMIEN PELIKENTTÄ)

23. Adolphe Sax teki saksofoneja vuonna 1846 14:ää eri kokoa, mutta nykyisin ainoastaan 4 niistä on yleisesti käytössä. Niistä 3 ovat sopraano-, altto- ja baritonisaksofoni. Mikä on se neljäs, vireeltään b-molli, kaikista saksofoneista yleisin ja tyypillisesti eri jazztyyleissä käytetty?

TENORIsaksofoni

24. Tämä japanilainen Tak Matsumoton ja Koshi Inaban muodostama popyhtye on vuodestä 1988 julkaissut 43 ykköshittisinkkua ja 23 ykkösalbumia Japanin listoilla ja on edelleen suosittu, koska sen sinkku ‘Ichibu to Zenbu’ äänestettiin Japanissa ‘vuoden 2009 sinkuksi'. Mikä on tämän yhtyeen kaksikirjaiminen nimi, ensimmäiset aasialaiset, jotka ikuistettiin Hollywood Rock Walkiin 2007?

B’z

25. Hän syntyi Istanbulissa 1923 ja muutti Amerikkaan 1935 (hänen isänsä oli Turkin ensimmäinen Yhdysvaltain suurlähettiläs). Hänestä tuli musiikkialan legenda, yksi Atlantic Records –yhtiön perustajista ja Rock and Roll Hall of Fame -museon presidentti. Frank Zappa nimesi toisen poikansa hänen mukaansa. Kuka 83-vuotias mies putosi vuonna 2006 Rolling Stonesin konsertissa backstagelta saaden päävamman, joka johti hänen kuolemaansa muutamaa viikkoa myöhemmin?

Ahmet ERTEGÜN

26. Giovanni Pierluigi (1525-1594) oli etevimpiä ja mahdollisesti tunnetuin myöhäisen renessanssiajan säveltäjistä. Hän sävelsi satoja teoksia, erityisesti kirkkomusiikkia kuten messuja ja virsiä. Hän tuli tunnetuksi lähellä Roomaa sijaitsevan syntymäkaupunkinsa nimellä, joka kuulostaa samankaltaiselta kuin tällä hetkellä 96:n valtion tunnustama maa. Mikä on hänen tunnetumpi nimensä?

PALESTRINA

27. Tätä säveltäjää, joka suurimman osan elämäänsä työskenteli Ludvig XIV:n hovissa, on kutsuttu Ranskan musiikkihistorian vaikutusvaltaisimmaksi säveltäjäksi. Hän sai kuuluisuutta yhteistyöstään Molièren kanssa (erityisesti baletissaan ‘Le Bourgeois Gentilhomme’ (‘Porvarillinen herrasmies’)) ja kuolemastaan kuolioon, jonka hän sai lyötyään varpaaseensa pitkällä sauvalla, jolla hän yleensä löi rytmiä ‘Te Deumin’ esityksessä. Kuka oli tämä mies?

Jean-Baptiste LULLY

28. Tätä japanin 'rumpua' tarkoittavaa sanaa käytetään usein yhtyeestä, joka hakkaa tyypillisiä japanilaisia rumpuja. Lännessä sana usein sekaantuu suosituimpaan rumpuyhtyeeseen. Nimeä joko rumpu tai yhtye.

TAIKO (rumpu) / KODO (Taiko-yhtye)

29. Tämä amerikkalainen laulaja-lauluntekijä muodosti duon poikaystävänsä Lindsey Buckinghamin kanssa, mutta tuli kuuluisaksi ‘Fleetwood Mac’-yhtyeen naislaulajana. Kuka nainen?    (Kuva)

Stevie NICKS

30. Saatuaan Oscarin 11-vuotiaana hän on nyt tähti television uudessa vampyyrisarjassa 'True Blood’. Kuka on tämä nainen?    (Kuva)